Thorbjørn Frantzen, direktør i Brun og Blid, opplyser om at kjeden har endret betalingsløsning og innført alderskontroll etter at vi gikk inn i 2017.

– Brun og Blid har innført registrering kombinert med etterfølgende elektronisk adgangskontroll, som er en av løsningene som anses som tilfredsstillende etter loven, sier Frantzen.

Alderskontroll

Nytt av året var at alle solstudioer ble pålagt å innføre alderskontroll. Tidligere var minstekravet for ubetjente solstudioer å plassere en plakat med informasjon om aldersgrensen som er 18 år.

– Tidligere har vi ikke trengt slike løsninger etter loven, men nå må alle som skal sole seg hos oss gjennom en aldersverifisering som gjøres av alle den første gangen de er innom, forklarer han.

Personer under 18 år kunne fint bruke sitt eget bankkort på norske solstudioer før nyttår, men etter årsskiftet har det blitt mer utfordrende for mindreårige å få den gylne brunfargen.

– Det er langt enklere for en voksen person å kjøpe en flaske brennevin til noen under 18. Hos oss må de gi fra seg både bankkortet og koden til kortet, det trenger man ikke på vinmonopolet, hevder direktøren i solkjeden Brun og Blid.

18-års aldersgrense

Fra 1. juli 2012 var det ikke lov å tilby solarium til personer under 18 år i Norge. Solarievirksomhetene må dermed informere kundene om forbudet på en effektiv måte.

– I 2016 var 1,2 prosent av våre kunder under 18 år, men før 1. juli 2012 var det 8,9 prosent. Dette betyr at de fleste under 18 har respektert loven som ble innført, påpeker Frantzen.

Direktøren er ikke enig i kravet om alderskontroll, men de retter seg etter regelverket og de lovendringene som er satt.

– Vi har brukt rundt to år og 25 millioner kroner på investeringer. Derfor er det frustrerende om aktører som tilbyr sol ikke følger loven, så vi håper kommunene rundt om begynner med kontroller, sier han.

Liten nedgang

Brun og Blid-kjeden har også gått bort fra kontanter. Nå brukes kun bankkort og Brun og Blid-appen til å verifisering og for å starte solsengen.

– Vi hadde en liten nedgang i fjor grunnet nytt betalingssystem både i Tromsø og ellers i landet, men nå ser vi at kundene har blitt vant med å bruke vår app samt eget bankkort, sier direktøren i Brun og Blid.