Hun tar selvkritikk for at politiet ikke ble varslet da de fikk alarm om brudd i en overgang i fjernvarmerørene i Storgata.

Fikk brudd-alarm

– Å få stengt vannet hadde første prioritet. Vi var i en fase der vi var «hands on» for å få avverget personskader. Det som kunne skjedd, skjedde ikke. Det er viktig, men vi har lært en lekse av det som skjedde, sier Ørpetvedt.

Dagen etter at kokende vann fra Kvitebjørn Varmes fjernvarmeanlegg fosset ut i midt i Storgata, er daglig leder fortsatt preget at det som skjedde. De jobber fortsatt for fullt med å finne ut hva som gikk galt og hvorfor det gikk galt.

– Vi fikk en alarm klokken 09.01 på varmesentralen i Breivika om trykksvikt. Vi sendte umiddelbart ut en ansatt for å stenge ventilene i Bispegata, som stenger vanntilførselen i Storgata. Samtidig snudde vi vannstrømmen som sørget for at det ble levert fjernvarme til kundene. Det stemmer ikke at vi økte trykket etter at vi fikk trykkfall, sier Ørpetvedt.

EKSTERN GRANSKNING: - Vi skal få et eksternt selskap til å granske onsdagens lekkasje. Det er viktig for oss å få gjort det på en skikkelig måte, sier daglig leder Trude Ørpetvedt i Kvitebjørn Varme.

I forbindelse med legging av fjernvarmerørene er det lagt ned alarmtråder som skal varsle om vannlekkasjer og hvor de skjer. Foreløpig skjer denne varslingen bare manuelt, den automatiske varslingen er ennå ikke tilkoblet.

– Alarmtrådene gir alarm ved lekkasjer, men ikke vet et akutt brudd som skjedde onsdag.

Både politi eller brann og redning kom til skadestedet etter at vannet var stoppet. Politiets operasjonsleder etterlyste torsdag i iTromsø varslingsrutinene til Kvitebjørn Varme.

Ingen personskade

– Vi har beredskapsplaner når det gjelder varslingsrutiner, og har klar prioritering på å stenge vannet. Vi har varslingsplikt til politi og brann og redning ved personskade, men det var ingen personskader. Driftsavdelingen som overvåket situasjonen varslet brannvesenet og hadde kontakt med dem. Jeg var til stede kort tid etter hendelsen som beredskapsleder, da kom politiet, sier hun.

Så langt har de funnet ut at årsaken til vannlekkasjen skyldes et brudd i en av overgangene mellom fjernvarmerørene i Storgata. Om bruddet skyldes produksjonsfeil, materialtretthet eller feil ved sammenkoblingen, har Ørpetvedt foreløpig ingen mening om.

Produsenten av overgangene kom til Tromsø torsdag for å være med i undersøkelsene. Kvitebjørn skal nå engasjere et eksternt konsulentfirma som skal granske hendelsen.

– Vi ønsker et nasjonalt firma med høy kompetanse og godt rykte. Det er ufattelig viktig for oss at dette blir gjort på en skikkelig måte. Det er for tidlig å si hvem som er å klandre for det som har skjedd.

Innkjøringsfase

Det finnes fire overganger i fjernvarmenettet, samtlige i Storgata mellom Stortorget og Strandskillet. Over hver overgang er det en betongplate. Den sørget for at vannspruten ble dempet.

Fortsatt er fjernvarmeanlegget i en innkjøringsfase og det var derfor moderat trykk og temperatur på rørene gjennom Storgata. Siden jul har fjernvarmerørene blitt forsiktig innkjørt, først de to siste dagene er trykk og temperatur økt.

– Vi har kjørt med 90–100 grader og 14 bar trykk, anlegget er bygget for å tåle 120 grader og 25 bar trykk. Rørene i Storgata er stengt til vi finner årsaken. Jeg utelukker ikke at samtlige fire overganger må graves opp og erstattes med nye.

– Går inn på meg

– Hva tenker du om at ulykken hadde skjedd ved fullt trykk og temperatur, en lørdag med masse folk i byen, og ikke en rolig onsdag formiddag?

– Når uhellet først skjedde, er det greit at det skjedde på det tidspunktet. Vi jobber hver dag for at sånt ikke skal skje.

– Du er fortsatt preget av onsdagens hendelse?

– Ja, det går inn på meg, fordi vi er opptatt av trygghet og sikkerhet. Jeg er trygg på at vi har fulgt instruksene og anbefalingene som er gjeldende i Norge. Vi har gjort en grundig jobb, sier Trude Ørpetvedt.