Allerede i tredjeklassen solgte Calle Johnsen sin aller første Levis-bukse. Med begge foreldre som kjøpmenn, kom dette inn med morsmelka. Nå er han klar med Nerstrandas aller første tekstilbutikk i første etasje på over 20 år.

– Jeg har jobbet i ett år med å få dette til, sier Johnsen, som til sammen eier 10 butikker, hvor fem er i Tromsø.

Butikken som åpner på Nerstranda blir Norges første Blend-butikk. Butikken er danskeid og er den som øker mest i DK Company og åpner 9. mars.

– Jeg er bypatriot og synes det er viktig å ha dette tilbudet i sentrum. Hver gang jeg poster noe på Facebook er det med hashtagen #StoltByborger, sier Johnsen.

Fra før av omsetter Johnsen for 70 millioner på de andre butikkene. I går åpnet han B-Young pyramiden og neste uke åpner han en i Narvik. 9. mars åpner han butikken på Nerstranda.

Skreddersydd butikk

Med grønn bølgeblekk på veggene, sement og utstillingsvindu mot Strandtorget, satser Johnsen på at butikken skal skille seg ut og lokke kunder inn i lokalet på senteret.

– Det er et skreddersydd design for denne butikken. Vi kjører kjøpmannsdisk midt i lokalet for å inkludere mer. Denne butikken ser ikke ut som alle andre, sier Johnsen som er stolt av å gå mot strømmen med tanke på at alt samler seg utenfor byen.

– Jeg liker ikke at alle snakker om sentrumsdød. Alle lokalene i Storgata lever godt. Det skal være hyggelig å være i byen. Jeg har en god følelse og drømmer stort, sier Johnsen.

– Spennende

Sentersjef Veronica Evertsen forteller at en moteaktør i førsteetasjen blir bra for butikkmiksen på kjøpesenteret.

– Det er en strategi som er spennende for oss med tanke på bevegelsesmønsteret til kundene, sier Evertsen til iTromsø.

Blend skal altså inn i førsteetasjen hvor apoteket lå tidligere, men fortsatt er det er fortsatt lokaler som står tomme. Der hvor Spaceworld tidligere holdt til, mangler det en aktør.

– Vi jobber for øyeblikket med å få noen inn der.

– Blir det elektronikk, siden det ikke finne si byen akkurat nå?

– Elektronikk står på listen, men vi jobber innenfor flere kategorier, sier Evertsen.

KJØPMANNSDISK: Johnsen forklarer at med en kjøpmannsdisk midt i butikken vil publikum føle seg mer velkommen i lokalet. Foto: Ronald Johansen / iTromsø
Foto: Ronald Johansen / iTromsø
Foto: Ronald Johansen / iTromsø
Foto: Ronald Johansen / iTromsø