Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) hadde tatt turen til Tromsø ens ærend for å presentere den gledelige nyheten.

– De fire borgerlige partiene på Stortinget er blitt enige om at ny E8 skal inn i Nasjonal Transportplan, og at den skal realiseres i første delen av planperioden, sier Solvik-Olsen.

Kan være ferdig om tre år

Konkret betyr det at 2,2 milliarder kroner settes av til ny E8 på østsiden av Ramfjorden, at arbeidet med planer og prosjektering kan komme i gang så fort det finnes en godkjent reguleringsplan fra kommunen – og man er blitt enige med grunneierne i området som må avstå mark til veibygging.

– Når en reguleringsplan er godkjent i Tromsø kan vi sette i gang arbeidet, sier Solvik-Olsen.

750 mill. fra bilistene

Det er dog én forutsetning som regjeringspartiene ikke hadde på den opprinnelige tegningen, men som forhandlingspartene i KrF og Venstre krevde.

– Det blir bompenger i Ramfjorden. Statens andel vil være på 1,45 milliarder, resten blir brukerfinansiert, sier Kent Gudmundsen, stortingsrepresentant for Høyre.

– Vi hadde i utgangspunktet tenkt oss at vi skulle ha inn Tindtunnelen som en del av totalpakken for Ramfjord, og da ville vi bruke bompenger i tunnelen, sier han til iTromsø.

Regional helhet

Nå kommer det bompenger på selve E8, og Tindtunnelen og Ullsfjordforbindelsen nordover blir gjenstand for en såkalt konseptvalgutredning, en KVU.

– Vi ønsker å se på ny E8, Tindtunnelen og Ullsfjordforbindelsen i sammenheng som et større regionalt prosjekt, sier samferdselsministeren.

Når en Tindtunnel kan stå ferdig er ennå altfor tidlig å si noe om.

– Vi mener at den hører hjemme etter neste rullering av NTP, altså om fire år, og etter en KVU, sier Solvik-Olsen.

Gledens dag

Venstres Morten Skandfer sier at enigheten rundt ny E8 er en virkelig milepæl for Tromsøsamfunnet.

– Jeg trodde egentlig ikke jeg skulle få se dette i min levetid, sier han.

Han mener at ny E8 vil bety enormt mye for samferdselen i Nord-Norges største by.

– Det er mange pendlere, næringsliv, turister og ikke minst folk som vil utbytte servicefunksjonene inne i Tromsø som får en langt bedre veiløsning, sier han.

Gigant-uke

Han sier at siste uke har vært skjellsettende for Tromsø.

– På litt over en uke så har vi vedtatt vei- og miljøprosjekter for over ti milliarder kroner, sier han med henvisning til kommunestyrets vedtak om bompengeløsninger.

Partikamerat til samferdselsministeren og leder i Tromsø Frp, Kristian Wilsgård, er mest glad på vegne av innbyggerne i Ramfjord.

– Dette er noe man har jobbet med å få solgt inn for sentrale myndigheter i over 30 år. Nå får endelig folkene her en løsning på trafikkproblemene, sier han.

Planvedtak i vår

Arbeidet med ny E8 vil som sagt komme i gang så fort det finnes en godkjent reguleringsplan for veien.

– Det vil bli lagt fram et reguleringsplanforslag nå i vår, og vi vil kunne godkjenne den i løpet av våren og sommeren, sier Morten Skandfer.

– En virkelig merkedag!

SJELEGLAD: Ordfører Kristin Røymo er svært, svært fornøyd med at ny E8 nå blir realisert. – All mulig kred til Solvik-Olsen for å få dette på plass, sier hun til iTromsø. Foto: RIKKE LANGE

Da iTromsø får fatt i ordføreren – like etter at nyheten om at Nasjonal Transportplan inneholder ny E8 i Ramfjord – er hun svært glad.

– Det er all anledning til å gi ros til samferdselsministeren for å ha fått dette på plass, sier hun.

– Han fortjener all mulig kred, sier hun.

Hun sier at kommunen nå vil legge alle kluter til for å få på plass en reguleringsplan slik at arbeidet kan starte.

– Vi vil fremme planen nå i vår, kanskje i mars, og så vil vi få den vedtatt i løpet av sommeren, sier hun.