Forskjellige alternativer til ny innfartsvei til Tromsø skal vurderes i en såkalt konseptvalgutredning. Dette skjer på bakgrunn av at E8 gjennom Ramfjord skal inn i neste Nasjonal Transportplan (NTP).

– I enhver slik utredning presenteres et alternativ der ting forblir slik de er, og konsekvensene av det. Et annet alternativ vil være å se på muligheten for å ruste opp dagens vei. Dette skjer samtidig som andre løsninger som en tindtunnel utredes, sier Stein Johansen prosjektleder i Statens vegvesen.

I forbindelse med ny NTP

Samferdselsdepartementet har ikke offisielt gitt veivesenet beskjed om å starte en konseptvalgutredning.

– Men om vi skal tro det som regjeringspartiene har sagt til mediene, vil en slik beskjed komme i forbindelse med ny NTP, sier Johansen.

Veivesenets konseptvalgutredning vil minimum inneholde et alternativ der veien i dag holdes slik den er, opprusting av dagens vei i ulike varianter, tindtunnel slik foreslått i det private selskapet, samt andre varianter av tunnelen.

Kostet 1,4 milliarder

PROSJEKTLEDER: Stein Johansen og veivesenet må trolig utrede en rekke alternativer for ny innfartsvei mellom Ramfjord og Tromsdalen.

Rundt 2010 utredet veivesenet hva det ville koste å ruste opp veien mellom Tromsdalen og Ramfjord.

Utredningen tok for seg ulike grader av opprusting og nødvendig vedlikehold. I det som den gang ble anslått som moderate tiltak ville det koste 1,4 milliarder kroner å ruste opp veistrekningen.

– Den gang utredet vi blant annet firefeltsvei og forhøyning av standarden. Det er dermed feil å bruke summene fra da som pekepinn på hva som vil være nødvendig opprusting i fremtiden. Summen kan bli høyere eller lavere, fordi type veiløsning man ønsker å utrede vil variere, sier Johansen.

Han legger imidlertid ikke skjul på at det har vært en prisstigning og at standarder er endret, noe som vil være prisdrivende.

Tar trolig inn "Polarporten"

ALTERNATIVER: To ulike innslag for Tindtunnelen er her skissert i forbindelse med tidligere vedtatte vestre trasé i Ramfjord.

Med forbehold om at det foreløpig ikke er et konkret og klart utformet oppdrag fra departementet, tror Johansen at det vil være naturlig å se nærmere på det private initiativet til tindtunnel som et mulig konsept.

Polarporten AS slo seg selv konkurs i fjor, men det ble startet et nytt aksjeselskap med navnet Tindtunnelen Tromsø AS.

– Veivesenet kommer trolig til å se på flere muligheter for tunnelinnslagene på begge sidene av tinden. Ny E8 i Ramfjord vil naturligvis legge noen føringer på Ramfjord-siden, sier Johansen.

Det er grunn til å tro at veivesenet kommer til å foreslå to separate tunneler med én kjøreretning hver, lik Tromsøysundtunnelen.

– Å bygge to tunneler utelukker behovet for en pålagt rømningstunnel i tillegg. Dermed vil tunnel i dobbeltløp bli litt dyrere, men langt fra dobbelt så dyrt som å bygge én tunnel, forklarer Johansen.

Kan være klar i 2018

NTP for perioden 2018–2029 blir trolig vedtatt i løpet av våren. Dersom oppdraget med å lage konseptvalgutredning kommer veivesenet i hende i løpet av året, kan utredningen være klar i 2018.

– En slik utredning pågår som regel i ett til to år, avhengig av omfang. Før utredningen er behandlet av departementet vil det trolig ta to–tre år, men jeg vil understreke at en konseptvalgutredning ikke er en plan. Utredningen skal finne svar på hva man bør planlegge for i fremtiden, sier Johansen.