Angelica, som Adrian Angelico het da, ble født og tilbrakte sine tidlige skoleår i Tromsø. Som ung jente spilte hun fotball, lekte med både He-Man-figurer og Barbie-dukker, og trillet terninger og noterte flittig med blyanten mens hun og vennene spilte rollespill. På skolen ble hun kalt "gutten".

– Jeg tenkte aldri over kjønnsidentitet og slikt da jeg var liten, men det var ikke noe morsomt å bli kalt gutt. Jeg ville jo passe inn, forteller Angelico.

– Alltid vært en gutt

Etter hvert som årene gikk, gjorde han seg bare mer og mer feminin for å passe inn. Like før overgangen for to år siden, i det som av operasangeren beskrives som siste krampetrekninger, gikk det i 50-tallskjoler og hårruller. Men med alderen, kom også selvinnsikten.

– Sjelen min, mitt indre, har alltid vært en gutt, og det var på tide å gjøre noe med det.

Lei av å spille en rolle

I 2009 var det en formfull kvinne med langt hår og kraftfull stemme som stakk av med to priser i Dronning Sonjas Internasjonale Musikkonkurranse, og som i 2013 debuterte ved Royal Opera House Covent Garden i rollen som Marquise de Mertuil i Luca Francesconis opera "Quartett". Året etter var hun tilbake på den anerkjente operascenen som Flora i «La Traviata» sammen med blant andre verdensstjerna Plácido Domingo.

– På scenen spiller jeg roller hele tiden, og det var det siste jeg ville når jeg kom hjem – å ta på meg et nytt kostyme, sier han.

KOSTYME: Både på scenen og hjemme følte Adrian Angelico, mens han fremdeles het Angelica, at han bar kostymer og spilte roller.

Risikerer ikke stemmen

Løsningen ble kjønnskorrigerende kirurgi. Da iTromsø møter mezzosopranen, er det en rakrygget mann som ønsker oss velkommen i resepsjonen til et av byens hoteller. Men den kraftfulle stemmen, den er den samme.

– Jeg tør ikke å ta hormoner i frykt for å ødelegge den. Det ville tatt år før den ble balansert igjen, og så måtte jeg brukt syv nye år på å lære meg å bruke den på nytt, sier han.

Deilig å være seg selv

Adrian Angelico sto for første gang på scenen som mann da Nordnorsk opera og symfoniorkester forrige helg satte opp "Ariadne auf Naxos" i Bodø. Tirsdag gikk forestillingen på Kulturhuset i hjembyen Tromsø, og torsdag skal Angelico igjen innta storscenen.

LES OGSÅ ANMELDELSEN: «Sjelden har jeg hørt et orkester fra NOSO spille operamusikk bedre enn her»

– Jeg har spilt menn tidligere, og jeg har alltid vært mer komfortabel med det, men det var ufattelig deilig å være meg selv denne gangen, sier han.

Får støtte fra familien

– Hvordan tok dine nærmeste det når du bestemte deg for å skifte kjønn?

– De som ble minst overrasket var besteforeldrene mine i Oldervik. De trakk liksom litt på skuldrene og sa: "Å ja, er det sånn det er." Alle har vært veldig støttende, forteller Angelico.

Operastjernen har, i tillegg til støtte fra familie og venner, fått flere tilbakemeldinger på sosiale medier fra transpersoner, foreldrene til transpersoner og andre som takker ham for åpenheten sin.

God respons fra utlandet

Etter den siste forestillingen i Tromsø, bærer det så til Frankrike, Italia og så USA.

Og i 2018 er Angelico klar for rollen som den unge Oktavian i Richard Strauss' "Der Rosenkavalier" i Kungliga Operan i Stockholm.

– Du signerte en del av disse kontraktene før overgangen fra kvinne til mann. Hvordan ble det tatt imot?

– Det har gått helt fint, men det har vært en lang prosess. De trodde de fikk en kvinne, men får istedenfor en mann med kvinnerøst, svarer han og smiler.

Etter NOSOs oppsetning har responsen vært overveldende positiv, også fra utenlandske arbeidsgivere.