Tallene for første kvartal i Tromsø og distriktet rundt viser at BMW, Ford og Volvo står for like under 24 prosent av nybilsalget. For mars isolert, er den tilsvarende andelen 22,2 prosent.

LES OGSÅ: Her er to familiebiler som har det lille ekstra (for abonnenter)

Godt i gang

– Vi er kommet godt i gang. Våre merker er etterspurt – også de dyreste modellene. Hittil har vi levert dusinet fullt med XC90, syv V90 samt 12 av de største BMW-ene. Når det i sum bringer oss til topps på salgsstatistikken, gjør vi mye rett, konstaterer Bil i Nord-sjef Jan Hugo Svendsen, som blant annet har inngått 120 kontrakter på Volvo-er som skal leveres fremover.

Salgssvikt

Siste måned ble ingen kopi av måten året begynte på for bilbransjen lokalt.

Etter økning både i januar og februar, gikk volumet tilbake med 21,8 prosent i mars. Det ga likevel byens bilforhandlere en pluss på 10,6 prosent i første kvartal.

LES OGSÅ: Han er Mr. Toyota i nord (for abonnenter)

Tilbakeslaget er betraktelig større enn snittet for hele landet. Her ble nedgangen på 3,4 prosent – fra 38.241 solgte personbiler i fjor til 37.088 i år.

Varebilsalget øker

Det som er gledelig, er at næringslivet handler biler. Varebiltallene viser en økning på over 81 prosent i mars og 25 prosent for kvartalet.

Ellers er det verdt å merke seg at salget av personbiler på diesel gikk ned med betydelige 39,4 prosent i mars.

Andre øker

Til sammenligning kan nevnes at bensinandelen økte med 2,2 prosent, hybridsalget gikk opp med 20 prosent, mens plugin-bilene fikk en oppsving på 4,8 prosent.

Det gjør at dieselandelen er nede i 39 prosent lokalt. For få år siden var den mer enn dobbelt så stor.