En av flere kontroller UNN foretok, omfattet oktober 2015. Etter at alle dokument var gjennomgått, ble det funnet at SSP hadde fakturert vel 93.000 kroner for mye. I tillegg ble det funnet mangler ved 48 oppdrag hvor faktureringen ikke hadde foregått i henhold til avtalen.

Vesentlige mangler

– I den påfølgende rapporten kommer det fram at det blant annet ikke var opplyst antall kjørte kilometer, tidsbruken, ventetid og antall passasjerer transporten omhandlet.

Stikkprøver

– Etter at dette ble avdekket, foretok UNN flere stikkprøver - blant annet for januar 2016. I dokumentene vi har fått overlevert, fremgår ikke beløpet fordi det er sladdet. Likevel er det klart at SSP hadde fakturert for mye i henhold til avtalen.

– Det samme er tilfelle for tre andre stikkprøver - uten at det har vært mulig for oss å dokumentere de konkrete summene, opplyste Ole-Martin Jensen i tingretten.

– Hindrer retten

Samtidig presiserte prosessfullmektigen at det er utrolig at ikke UNN og pasienttransportkontoret gir disse opplysningene, men velger å sladde dokumentene hvor det fremgår.

– Det er ensbetydende med at motparten fratar oss og retten muligheten til å få fullt innsyn i saken, sier Jensen.

Overfakturering

Han opplyste også at SSP – i kjølvannet av stikkprøvene – ikke responderte på henvendelsene fra UNN, men at det til slutt ble foretatt motregning i de ulike tilfellene.

– Vi snakker om en betydelig overfakturering. Ved ikke å reagere strengere, har UNN opptrådt illojalt og uaktsomt i forhold til Troms Taxi.