– For enkelte utgjorde pasienttransporten hele omsetningen. Da tromsøfirmaet vant anbudskonkurransen, var det en håndfull som tok overgang til SSP for å få såpass med kjøring at de kunne overleve. På dette tidspunktet hadde SSP bare tre turvogner i drift og fikk dermed mangedoblet kapasiteten. Likevel var det ikke nok til å ta unna trafikken.

Bare i Troms

Johansen sa i sin vitneforklaring at Troms er eneste område i landet hvor det ikke praktiseres at biler på startstedet får en tur.

– Alle andre sender taxi fra nærmeste punkt. Nå ser vi at SSP kjører på kryss og tvers for å hente pasienter som skal til sykehuset, fastlege eller andre spesialister innen helsesektoren. Det skaper merutgifter for UNN i millionklassen, sa Johansen.

– Vi får problem

Taxidirektøren kom også inn på måten turer blir tildelt på:

– SSP skal senest klokken 14.00 dagen før ha beskjed om turer neste dag. Der hvor SSP ikke klarer alle oppdragene, skal vi varsles samme ettermiddag. Men ofte ser vi at konkurrenten avventer for lenge slik at vi får problemer og pasienten blir rammet.

Johansen trakk også fram problemet med at SSP-taxiene tar betalt fra første kilometer og ikke bare fra startstedet:

– Det skjer stikk i strid med det som var avtalen og vi følte oss lurt av UNN-ledelsen. Alle skjønner at en taxieier ikke kjører 80 kilometer for deretter å få betalt for noen hundre meter med pasienten i bilen. Da lar vedkommende turen gå til andre på stedet. Men når UNN aksepterer og betaler for all kjøring, blir det feil. Hadde dette blitt endret og kjøringen hadde foregått etter lover og regler, ville vi ikke vært i retten i dag.

Ble truet

Ole M. Johansen forklarte at han etter kort tid i 2015 ønsket å trekke seg fra avtalen med UNN.

– Da ble vi truet med søksmål for hele kontraktsperioden. Det dreide seg om millionbeløp. Derfor fortsatte vi, selv om det foregikk og fortsatt foregår ulovligheter.