Det melder selskapet selv i en pressemelding onsdag.

Der skriver Hurtigruten at Samferdselsdepartementet nå har fattet vedtak om at havna i Kristiansund ulovlig har krevd inn 18 millioner kroner – og at disse pengene nå må betales tilbake til brukerne av havna.

Hurtigruten er en av de hyppigste brukerne av havna og vil derfor få en stor del av disse pengene.

Fornøyd Hurtigrute-sjef

Hurtigrutesjef Daniel Skjeldam er fornøyd med at departementet lander på samme ståsted som rederiet i den betente striden.

– Ekstra alvorlig blir det når havnesjefene, Norsk Havneforening og KS Bedrift Havn konsekvent har forsvart denne ulovlige praksisen, ikke bare i Kristiansund, men langs hele kysten, sier konsernsjefen i pressemeldingen.

Kjernen i den langvarige konflikten er hvorvidt havnene kan kreve inn avgifter for andre ting enn direkte kostnader for å holde farleiene i kommunale farvann åpne.

Strid om lovhjemmel

Hurtigruten har ment at i alt 29 havner som brukes av selskapet har krevd inn for mye – og feil – avgifter.

Det har man også fått støtte for fra Kystverket, som har ment at havnene har misforstått havnelovens paragrafer om lovlige havneavgifter.

Striden mellom rederiet og Norsk Havneforening har vart helt siden den nye havneloven ble innført.

Stranda-dommen

Hurtigruten vant i 2014 den såkalte Stranda-dommen – der havna på Stranda ble dømt til endre sin avgiftspraksis – og til å betale tilbake betydelige millionbeløp til brukerne av havna.

Hurtigruten hadde da i flere år prøvd å få til en endring av praksis for innkreving av havneavgift, men ikke fått gehør.

Forventer opprydding

– Vi ba om dokumentasjon på at havneforvaltningen driver etter loven, men ble altså møtt med trusler. Det nye vedtaket fra Samferdselsdepartementet viser at vi har hatt rett hele veien. Vi forventer at havnene nå retter opp og tilbakebetaler for mye innkrevd avgift til brukerne, sier Skjeldam.