Til nå har Tromsø Parkering AS registrert 26.945 individuelle kundeavtaler gjennom appen sin.

Det vil si at like mange antall biler kan betale parkering via mobiltelefonen.

Flertallet bruker app

At mange velger å betale gjennom mobiltelefonen istedenfor på selve automaten, vises også i inntektsstrømmen til Tromsø Parkering. I 2015 sto den alene for 28 prosent av den totale omsetningen.

– På ett år har den doblet seg og utgjorde i fjor litt over halvparten av omsetningen. Du kan godt si at tromsøværinger foretrekker å betale parkering med app, sier Tore Bentzen, daglig leder i Tromsø Parkering AS.

Omsetningen i fjor var 9.989.600 kroner på parkeringsautomatene. Appen leverte 10.010.000 kroner.

Færre bøter

I tillegg til å ha blitt populær blant parkerende i Tromsø, har appen hatt en kjølende effekt på det til tider ampre forholdet mellom parkeringsselskapet og kunder som er ilagt forenklet forelegg.

– Vi merker at det er blitt færre klager siden vi innførte appen i 2014, sier Bentzen.

Nedgang på 14 prosent

Antallet ilagte forelegg er redusert med rundt 600 fra 2013 – året før appen ble tilgjengelig – sammenlignet med 2016. I fjor ble det funnet en gul lapp under vindusviskere 3.557 ganger. Det er en nedgang på 14 prosent sammenlignet med tiden før appen.

– Andre typer ileggelser har gått opp eller vært stabile i samme periode. Det kan for eksempel være brudd på veitrafikkloven, parkering forbudt, på fortau og for nært kryss. Vi forklarer nedgangen for overtredelser som manglende betaling eller tidsovertredelser med innføring av appen, sier Bentzen.