Daglig leder Marius Storli i North Agency begynte å leke med tanken om å bytte ut bilen med sykkel til jobb for en måneds tid siden. Han bor på Storelva på Kvaløya og syntes det kanskje var litt langt, med tanke på hvor trent han er. Samtidig har han et ønske å kunne bidra til et bedre miljø.

Gratis helsesjekk

– Vi sitter i hver vår bil og kjører til jobb hver dag. Jeg har 14–15 kilometer én vei, og det er litt langt å sykle, synes jeg, i min form. Så kom jeg over kampanjen «Grønn mobilitet og helse» til Framtiden i våre hender og kontaktet dem, forteller Storli.

Deltakerne i kampanjen «Grønn mobilitet og helse», som er en del av prosjektet «Grønn mobilitet» i regi av Framtiden i våre hender (FIVH), får gratis helsesjekk. De må gjennom helsesjekk før kampanjen starter og etter fem uker, for å måle effekten av å droppe bil til fordel for sykkel.

– De som deltar i «Grønn mobilitet og helse» forplikter seg til å bytte ut bilen med sykkel til og fra jobb. Selv om tallenes tale av helsesjekken kan være brutale for enkelte vil det være nyttig for prosjektets del å kunne dokumentere resultatet av syklingen, sier Amund Hagen Kristiansen, prosjektleder for «Grønn mobilitet» i FIVH.

Gir aktivitetsglede

For å få vite hva deltakerne skal igjennom tok Karlsen selv helsesjekken. I løpet av den halvannen times lange testen på Klinikk 24 ble alt fra muskelmasse, kroppsfett og blodtrykk til lungekapasitet, melkesyrenivå og oksygenopptak målt og notert.

– Det er viktig at folk får nøyaktige data, med riktige verdiger å jobbe ut fra. Da vil man kunne jobbe systematisk og strukturert fra starten, som gjør at man finner glede med aktiviteten, sier testansvarlig Kjetil Olsen på Klinikk 24.

Gleder seg til resultatene

Utgangspunktet for deltakerne er at de er villige til å bytte ut bil som fremkomstmiddel til og fra jobb med tohjuling, enten elektrisk eller vanlig sykkel. Graden av sykkelerfaring blant deltakerne varierer fra dem som trener om sommeren til dem som knapt har sittet på en sykkel i sitt voksne liv.

– Vi har med et bredt spekter av deltakere. Det blir artig å se resultatene etter den andre helsesjekken. Jeg tror det kan bli nyttige tall for bruk i informasjon rundt sykling, sier prosjektlederen.

North Agency, som er skipsagent og rådgiver for sikkerhetsstyring, holder til på Lille Lanes, sør på Strandveien.

Lang arbeidsvei

– Vi driver et selskap som ønsker å ta samfunnsansvar. Drivkraften handler ikke bare om miljøet, men også helsen. Målsettingen om å sykle minst én dag i uka har vi allerede slått ned i støvlene, sier Marius Storli entusiastisk.

Sjefen gikk til innkjøp av elsykler, to sett sykkeldekk for sommer og vinter, sykkelhjelmer, regnsett og sykkelcomputer til alle tre ansatte.

Det er ikke bare sjefen som har lang arbeidsvei, medarbeiderne Nansy Krokan og Johannes Storli bor henholdsvis på Tomasjord og i Movika. For 47-åringen Nansy, som ikke har syklet siden hun var ungdom, har den nye erfaringen blitt en aha-opplevelse.

– Jeg har ikke hatt sykkel siden jeg var konfirmant, men det er en fin måte å komme seg ut på. Jeg synes det er dritartig med elsykkel, og jeg slipper å komme søkksvett på jobb, sier hun.

Utfordrer andre bedrifter

Kollega Johannes Storli er ikke blitt mindre elsykkelfrelst etter kort tids utprøving. Elsykkelen veier 21 kilo og oppleves ikke som «juksesykkel».

– På flat mark er det ikke så stor forskjell fra vanlig sykkel, det er først og fremst i bakkene det merkes. Da slipper man å stå på sykkelen. Dessuten kan man selv styre hvor mye motstand man ønsker. Sykling gir helsegevinst samtidig som jeg sparer drivstoff og miljøet, sier han.

Med elsykkelen har daglig leder fått et nytt fremkomstmiddel når han skal på møter i sentrum.

– Jeg slipper å bruke tid på å lete etter parkeringsplass. Jeg vil utfordre andre bedrifter i byen til også å satse på elsykler for de ansatte, det er en stor mulighet, sier Marius Storli.