– Det er ikke fordi vi er imot en kollektivsatsing og mye av planen kan man være enig i, men siden kollektivplanen er en del av større totalpakke, som blant annet inkluderer bompenger, stemte vi imot hele forslaget, sier Kaspersen som er varamedlem i komiteen.

Flere svakheter

Ifølge Kaspersen har forslaget om å redusere trafikken i Grønnegata flere svakheter.

– Jeg frykter for at det kan kvele sentrum. Da vil trafikken presses opp i Vestregata som jo i hvert fall ikke er dimensjonert til det, sier fortsetter Kaspersen.

- Vil få partiets støtte

Øyvind Hilmarsen (H) som også sitter i byutviklingskomiteen, stemte i motsetning til sin partifelle, for forslaget.

– Høyre er opptatt av å få til et bedre kollektivtilbud og selv om vi ikke er enig i alle deler av denne planen, vil den få partiets støtte også i kommunestyret, sier Hilmarsen.

Når det gjelder trasévalg heller han mot å redusere trafikken i Sjøgata.

– Sjøgata er allerede delvis stengt og jeg tror den ville egne seg godt som kollektivtrasé, sier Hilmarsen til iTromsø.

Splittelse innad

Når det gjelder splittelsen innad i partiet på torsdagens komitémøte, mener Hilmarsen at man ikke skal legge for mye i det.

– Dette er ikke en indikasjon på noen splittelse innad i partiet, men du får nesten høre med Gunnar hvorfor han stemte som han gjorde.

iTromsø har ikke lyktes å få Gunnar Pedersen i tale.