Graff Brygghus har lagt bak seg snart to eventyrlige år i sine 50 kvadratmeters lokaler i Storgata. I 2015 startet Martin Amundsen og Marius Graff brygghuset, og det tok ikke lang tid før Graff-ølet ble svært populært i Tromsø og omegn.

I april 2017 inngikk de avtale med Rema 1000. Det lille bryggeriet produserer nå øl til alle Rema 1000s butikker i Region Nord, altså Troms og Finnmark.

- Enkelt valg

Tirsdag tok Ole Robert Reitan turen innom bryggerihuset i Storgatbakken for å se hvor de nye samarbeidspartnerne holder til. Og det var ikke tvil om at Reitan er imponert over arbeidet de to har lagt bak seg.

- Bare se på dette! Det er det kuleste og hippeste man får. Ølet er laget i en bakgård midt i byen, så for oss var det et enkelt valg å satse på Graff, sier Reitan.

Verdensherredømme

Martin Amundsen, som er daglig leder i Graff, forteller at de til tross for sitt relativt lille areale, har som mål å vokse.

- Målet er verdensherredømme, sier han og ler.

- For oss handler denne avtalen om å få ølen ut til hele Nord-Norge. Nå har vi kommet ordentlig i gang, og vi er spent på hvordan det går utover sommeren, sier han.

Mack

I vinter møtte Rema 1000 mye motbør etter lanseringen av deres nye «bestevennavtale». Resultatet var blant annet at Mack sitt sortiment i Rema-butikkene skulle bli kraftig kuttet og at produktene deres kun skulle være tilgjengelig i Rema-butikkene Troms. Det skapte voldsomme reaksjoner fra folket, men både Rema og Mack kom fram til en ny avtale i midten av mars. Avtalen sikret Mack igjen hylleplass i Rema-butikken - vel å merke bare i Nord-Norge.

- Samarbeidet med Graff har ingen sammenheng med dette. Vi ville ha et samarbeid med Graff uansett. Vi inngår samarbeid med små produsenter over hele landet. Vi har et ønske om at våre butikker skal se annerledes ut enn våre konkurrenter, sier Reitan.

I mai publiserte VG en artikkel hvor det kom fram at salgstallene til Rema stupte. Rema gikk tilbake med over tre prosent i januar og februar, før de gikk på en enda større smell i mars, med et fall på 7,1 prosent.

- Hvordan vil dere vinne tilbake tilliten til folk?

- De aller fleste som handlet på Rema 1000 i 2016, handler der også i 2017. Effekten av dette var ikke så stor som det kanskje kommer fram på trykk. Men vi skal bli flinkere til å drive butikk og få ned kostnadsnivået. I tillegg skal vi bli enda mer lokal, sier Reitan.

- Skal dere besøke Mack nå som dere er i Tromsø?

- Nei, vi har besøkt Mack mange andre ganger. Denne gangen er det Graff, sier han.