Bildelingskonseptet til GoMore går ut på at en fører varsler om at han skal kjøre fra A til B, og så kan andre sende inn forespørsel om å få sitte på. Førerne har mulighet til å kreve betaling for kjøringen.

LES OGSÅ: På dette konseptet er Tromsø best i landet (for abonnenter)

– Kjent argumentasjon

– I utgangspunktet så tenker jeg at hvis man frakter noen mot betaling så må man ha løyve, men så lenge det ikke er snakk om betaling så har jeg ingen problemer med det, forteller Thomas Johansen, som er daglig leder i Din Taxi.

– Å dele en bil er i prinsippet fornuftig og samfunnsøkonomisk.

– GoMore forteller at bilføreren kan kreve betaling for å dekke selvkost. Hva tenker du om det?

– Det er jo en kjent argumentasjon fra dem som tilbyr pirattaxi. Det er åpenbart at hvis man betaler mer enn hva det koster å kjøre, så er det ulovlig.

– Dersom intensjonen er at man skal kjøre noen så er det greit, men da forventer jeg at det blir gjort på en ordentlig måte.

LES OGSÅ: Staten usikker på om Tromsø klarer målet om redusert bilbruk

Kan bidra til forbedring

Daglig leder i Tromsø Taxi Steinar Nilsen tror konseptet til GoMore vil være bra for taxinæringen.

– At det oppstår konkurranse og nye tiltak er en del av enhver virksomhet. Det er en hverdag vi bare må forholde oss til. Vi kommer aldri til å være bekymret for konkurranse. Vi ser heller på det som en mulighet til å få oss på tå og forbedre oss ytterligere, sier Nilsen.

UBEKYMRET: Daglig leder i Tromsø Taxi Steinar Nilsen er ikke redd for at bildelingskonseptet skal skape større konkurranse. Foto: Ronald Johansen Foto: Ronald Johansen / iTromsø