De skal undersøke om kommunen svarer på henvendelser i henhold til lovpålagte frister.

Rolleiv Lind (H) er leder av kontrollutvalget som har bestilt gjennomgangen.

– Vi skal se på om kommunen oppfyller forvaltningslovens krav om hurtighet i respons til alle henvendelser. Kommunen har en del frister å overholde, og vi skal se om det skjer. Fylkesmannen refset alle kommunene under sitt januarmøte for å være for dårlig på å svare raskt nok, sier han.

LES OGSÅ: Vil ikke godkjenne tomtesalg til Posten

Kritikk

Det er Fylkesmannen i Troms’ oppgave å ettergå kommunen og passe på at de overholder lover og regler. Hvert år arrangerer Fylkesmannen et såkalt «januarmøte» hvor alle kommunene inviteres.

– Vi bestemte etter januarmøtet oss for å sjekke hvor god Tromsø kommune er på å svare på henvendelser. Jeg gjetter på at kommunen ikke kommer fordelaktig ut etter gjennomgangen. Det blir uansett interessant å se hvor flink man er til å etterkomme henvendelser fra innbyggerne, og om det varierer i ulike avdelinger, sier Lind.

Rutiner

Rapporten er beregnet å ta 350 timer for Komrev å gjennomføre, og forventes å være klar tidlig 2018. Komrev skal undersøke om kommunen har tilstrekkelige rutiner for å sikre at lovverket blir fulgt.

Rapporten skal behandles av kontrollutvalget og kommunestyret.

– Hva blir konsekvensen om antakelsen til kontrollutvalget stemmer, og kommunen ikke overholder lovpålagte frister?

– Da vil både kontrollutvalget og kommunestyret sette foten ned. Vi skal da overholde forvaltningsloven. Jeg regner med administrasjonssjefen setter pris på en slik kontroll og gjennomgang, sier Høyre-politikeren.

Positivt

Jan-Peder Andreassen er kommunaldirektør i Fylkesmannen. Han roser kommunens initiativ.

POSITIVT: Kommunaldirektør hos Fylkesmannen, Jan-Peder Andreassen, er positiv til kommunens gjennomgang.

– Vi får nesten daglig muntlige henvendelser fra folk som ikke har fått svar på henvendelser til kommunene i Troms. Hvert år får vi mellom 50 og 100 skriftlige henvendelser. Ofte svares det ikke i henhold til kravene i forvaltningsloven. Det er sterkt kritikkverdig, og kan svekke kommunens omdømme blant innbyggerne.

LES OGSÅ: Store lønnshopp for kommunale ledere får nå et politisk etterspill

Svare innen en måned

Andreassen forteller at kravene i offentlighetsloven lyder at kommunen skal svare på henvendelser innen en måned. Kan de ikke svare på under en måned skal de likevel gi et midlertidig svar på når man kan forvente seg et svar, og begrunnelse for hvorfor det tar lengre tid.

– Det er positivt at kommunen går gjennom organisasjonen med sikte på å se om kommunen oppfyller disse kravene i henhold til de frister som er satt, sier kommunaldirektøren.