I alle fall hvis vi skal tro bedriften GoMore, som baserer seg på bildeling.

– Vi baserer oss på samkjøring fra startsted til stoppested. Det vil si at en person kan lyse ut at han kjører fra A til B, også kan andre sende inn forespørsel om å få sitte på. I tillegg kan man lease biler, fra bedrifter og privatpersoner, via oss som man eventuelt kan bruke til samkjøring, forteller Åsmund Hogstad Johnsen, som er markedsansvarlig i GoMore Norge.

Ser man på aktiviteten i byene skiller Tromsø seg godt ut.

– Man ser så klart at konseptet er størst rundt Oslo, men vi har lagt merke til at Tromsø er en utstikkerby. Det er mer aktivitet der enn i andre store byer som Trondheim og Stavanger. Dette viser jo at tromsøværinger er interessert i å dele og er åpne for nye konsepter og nye fenomener, sier Johnsen og legger til:

– Basert på innbyggertall så er Tromsø klart størst.

LES OGSÅ: Staten usikker på om Tromsø klarer målet om redusert bilbruk

Leier ut bilen

Paret Øystein Kroken (42) og Linda På Kroken (42) startet å leie ut bilen sin via GoMore for omtrent ett år siden.

– Vi leste om det i en artikkel. Vi har to biler hjemme, men er ikke alltid avhengig av begge. Derfor tenkte vi at noen andre kunne få bruk for bilen mens vi ikke trenger den, forteller Øystein.

Per dags dato har de ikke benyttet seg av samkjøring, men utelukker ikke at de vil tilby seg å skysse i fremtiden.

– Hadde vi hatt faste jobbtidspunkter så kunne vi så klart ha gjort det, sier Øystein.

– Det kan bli aktuelt dersom vi planlegger å dra en tur på hytta, eller noe slikt, skyter Linda inn.

Selv synes de samkjøringskonseptet er genialt i en by som Tromsø.

– Det vil jo bidra til at køer som for eksempel på Kvaløysletta blir mye mindre, sier Linda.

– Ifølge GoMore så er Tromsø best på bildeling per innbygger. Kan tromsøværingene bli bedre på bildeling?

– Det kan vi garantert bli. Det er nok mange som skal til samme område som for eksempel universitetet, svarer Øystein.

Sesongbasert

I løpet av året Kroken-paret har leid ut bilen, har de merket spesielt stor pågang rundt sommeren.

– Man merker det godt om sommeren. Da er det henvendelser fra både utenlandske turister og nordmenn som er på businessreise, forteller Øystein.

Johnsen legger også merke til at det er mest aktivitet rundt virksomheten om sommeren.

– Da er Tromsø på topp tre i landet. Det kan tenkes at folk drar til Tromsø for å oppleve natur. Det er et område hvor det er vakkert og vilt, og man trenger bil for å komme seg rundt. Jeg tenker at siden Tromsø er en så populær turistby så er det derfor et stort marked for bildeling.

LES OGSÅ: Slik sørger du for at dekkene dine varer lenger (for abonnenter)

Ifølge Johnsen er aktiviteten i Tromsø betraktelig større enn i Nord-Norges nest største by, Bodø.

– I Tromsø kan man velge mellom godt over 30 biler, mens i Bodø er det bare tre biler som er tilgjengelig. Det er litt interessant fordi jeg tror ikke det er færre som har lyst til å leie i Bodø. Det kan kanskje være på grunn av den internasjonale holdningen, at man vil ha Tromsø som base når man opplever Nord-Norge.

Omdiskutert konsept

Som bilfører under bildelingskonseptet til GoMore har man mulighet til å kreve betalt for å kjøre andre personer. Dette strider mot yrkestransportloven som sier at man må ha løyve for å kunne kjøre mot vederlag.

– Konseptet er omdiskutert, men vi har fått gode signaler fra taxinæringen ettersom vi driver med samkjøring og vi begge ikke ønsker at folk kjører pirattaxi. De førerne som kjører via oss skal bare kreve nok til at det dekker selvkost så det på den måten ikke kan ansees som en virksomhet. Noen kan se på dette som en inntekt, men betalingen kan ikke være større enn at det dekker kostnadene for å kjøre, sier Johnsen.

Øystein Kroken tviler på at det er mye profitt å hente på å leie ut bilen.

– Jeg vil ikke anbefale andre til å kjøpe en bil for å tjene penger ved å leie den ut.