I forliket om bompenger mellom de politiske partiene i Tromsø, er det blant annet lagt til grunn at bilistene i Tromsø maksimalt skal betale 3,5 milliarder kroner i en totalpakke på 8 milliarder kroner. I tillegg spytter kommunen og fylkeskommunen penger inn i avtalen.

Dersom statens andel går under 50 prosent av totalkostnaden på 8 milliarder, må trolig bompengeandelen økes for å fullfinansiere byvekstavtalen. Det vil i så fall stride med forliket og mandatet Tromsø er gitt i forhandlinger.

– Urealistisk

Leder for Tenk Tromsø, Ragni Løkholm Ramberg (Ap), har tidligere signalisert at Tromsø i forhandlinger om en byvekstavtale bør forsøke å få staten til å ta godt over 50 prosent av totalregningen.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen signaliserer at virkeligheten er en annen.

– Er målet om å få staten til å ta minst 50 prosent av totalkostnadene oppnåelig?

– Ut fra de økonomiske rammene i NTP er det ikke realistisk, skriver samferdselsministeren i en e-post til iTromsø.

Klar tale: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) mener Tromsøs forventninger er urealistiske. Foto: Poppe, Cornelius

Tar kun investeringskostnader

I NTP er for eksempel en ny tverrforbindelse dekket med 38 prosent fra statens side. Det gjelder utelukkende investeringer.

Statsråden viser videre til at «statens andel» må regnes ut fra investeringskostnad, ikke en totalkostnad som inkluderer drift og innkreving av penger. I siste forslag fra kommunen, fylket og veivesenet er denne utgiften alene på 760 millioner kroner.

– Rammen i NTP er basert på anslått investeringskostnad. Mer detaljert finansieringsplan for prosjektet vil bli utarbeidet senere, og der vil det fremgå anslag for finansierings- og driftskostnader, skriver Solvik- Olsen.

– Tromsø har den minste avtalen

Tenk Tromsø-leder Ramberg mener likevel det er rom i forhandlinger til å få staten til å ta 50 prosent av totalpakken.

– Det er ikke uventet at vi har forskjellige utgangspunkt før en forhandling, sier Ramberg.

– Samferdselsministeren bruker ordene «ikke realistisk» for Tromsøs utgangspunkt. Det kan tyde på at 50 prosent er et vel optimistisk utgangspunkt?

– Tromsø har den minste avtalen av alle. Jeg tror definitivt det er mulig å forhandle den opp.

– Hvilke konsekvenser får det for det politiske forliket dersom staten står på sitt?

– Det er altfor tidlig å snakke om konsekvenser nå. Vi har jo ikke forhandlet ennå, sier Ramberg.

Ap vil ta 70 prosent

Hun viser til at hennes eget parti har gått inn for at staten bør ta så mye som 70 prosent av totalkostnadene i byvekstavtaler.

– Er det lettere for Tromsø å få gjennomslag med Ap i regjering?

– Ap har sagt at staten bør ta 70 prosent. Derfor er det viktig Ap vinner valget, men jeg tror ikke noen ministere vil ta hensyn til hvilke partier som styrer byen under forhandlingene.

– Setter du din lit til et regjeringsskifte?

– Nei. Byvekstavtaler har heldigvis tverrpolitisk støtte.

– Er det aktuelt for Ap i Tromsø å forsøke å heve forliket på 3,5 milliarder i bompenger?

– Vi forholder oss til det eksisterende forliket, sier Ramberg.