Sist fredag var rundt 60 elever fra tiendeklasse på Sommerlyst og førsteklasse på Fagereng på Holt for å jobbe med sine respektive skolehager. De har fått hvert sitt stykke jord som de skal dyrke ulike urter, matvekster, nytteplanter og salater på.
LES OGSÅ: Starter opp ny klubb på Holt
Hageparseller
– Fagereng, Gyllenborg og Sommerlyst har fått hver sin parsellhage i forbindelse med prosjektet matkultursenter for barn og unge. Holt dyrkingslag har 40 parseller som private kan dyrke på. Vi lyser ut de siste parsellene i disse dager, sier Ute Vogel, prosjektleder for Holt 4H læringstun.
Prosjektet har fått pengestøtte fra Sparebankstiftelsen, Gjensidigestiftelsen, Troms fylkeskommune, Fylkesmannen i Troms og Tromsø kommune.
– Vi har blant annet kjøpt inn hageredskaper for pengene vi har fått.
LES OGSÅ: Holt-protester tatt til følge
Fin avveksling
Fredag ettermiddag fikk elevene prøve seg som «urbane dyrkere» og ta i bruk de nyinnkjøpte redskapene. Sommerlyst-elevene skulle sette tre sorter potet på sin parsell, men først måtte elevene klargjøre jorda med river og høygafler.
– Vi fjerner steiner før potetene kan settes i jorda. Dette er en fin måte å bruke fredagen på, synes Elias Moe og Maja Dønnem i 10A.
Erik Hansen og Olai Westhagen i 10B holder en kasse settepoteter mellom seg. Å sette poteter er ikke noe de gjør til vanlig akkurat, og å bruke skoledagen på Holt falt i smak.
– Det er artig med litt forandring, og artigere enn å sitte på klasserommet, sier de.
Forskningsprosjekt
Sommerlyst har forpliktet seg til å være samarbeidsskole med læringstunet.
– Vi skal dyrke egne vekster som vi skal bruke på skolekjøkkenet og i kantina, forklarer lærer Ørjan Holstad.
Han sier at både fag som forskning i praksis og arbeidsliv er involvert i forbindelse med skolehagen på Holt.
– Vi har blant annet et forskningsprosjekt på kålplanter og kålormer hvor vi undersøker hvordan vi kan minimere skadene på kålen. Noen elever har arbeidslivsfag i stedet for språkfag. Det er et praktisk rettet fag hvor vi skal dyrke fram poteter og andre nyttevekster, hvor elevene skal gjøre økonomiske vurderinger om hva det koster og i forbindelse med å selge grønnsakene i kantina elevene driver, sier Holstad.
LES OGSÅ: Grønt på timeplanen
Luktet stygt
Fagereng-elevene var delt i tre grupper hvor de rullerte mellom de ulike aktivitetene. Mens den ene gruppa jobba med parsellhagen, hadde de andre to dyrestell og var på naturlekeplassen.
Mathilda Pleym-Martinsen og Petter Eidesen Lian i 1B ble litt skeptiske da prosjektmedarbeider på læringstunet, Georg Hansen, kom med en bøtte hønsemøkk som de skulle bruke som gjødsel.
– Det lukter stygt, jeg vil ikke, sier Petter og snur seg vekk.
Men etter at skepsisen er overvunnet, deltok både han og de andre elevene i å spre gjødsel på jorda.
LES OGSÅ: Milliondryss over 4H-gård
Finner golfballer
Før dyrkingen av jorda kunne starte på sørsiden av Holtveien, har læringstunet stor dugnad. Sporene etter flere års golfaktivitet på driving rangen har bokstavelig satt sine spor.
– Vi har plukket bøttevis med golfballer, og vi finner fortsatt golfballer, forteller Vogel.