Statistisk sentralbyrå har lagt ut en statistikk over elever som fra 2011 ikke har fullført videregående opplæring. Sammen med Nordland står Troms med 18 prosent elever som avsluttet studieløpet underveis. Bare Finnmark har høyere prosentandel med sine 21 prosent.

– Havner i yrkesfagfella

Roar Sollied, fylkesråd for utdanning i Troms fylkeskommune, mener den høye prosentandelen kommer av at elever som går yrkesrettede studieprogram ikke finner seg lærlingplasser.

– Bør ikke dere prøve å tilpasse antall studieplasser med antall lærlingplasser som er tilgjengelige?

– Vi tilpasser antall studieplasser med tilgangen på lærlingplasser til en viss grad. Man trenger flere fagfolk innenfor byggebransjen, men samtidig så er det ikke nok lærlingplasser til de som går byggfag, sier Sollied.

– Vi ser en stor forskjell på frafallet mellom gutter og jenter, hvor guttene har mest frafall. Det kan komme av at guttene havner i yrkesfagfella, altså at de fullfører skolegangen, men får seg ikke lærlingplass. Man kan spørre seg selv om dette er elevene selv sin skyld, og da kan man trekke inn fraværet. En arbeidsplass vil kanskje ikke ha en lærling med mye fravær, og elevene får da ikke fullført studieløpet.

Vil heller bo hjemme

En annen faktor som Sollied trekker fram, er at elevene velger feil studieløp basert på hvor de selv ønsker å bo.

– Det kan også være at for mange hopper av siden de ikke får velge det studieløpet som passer dem ut fra hvor de bor. Dette kan føre til at de begynner på et annet studieløp enn hva de egentlig ønsker, også finner de ut at det ikke er noe for dem, og derfor hopper de av. Det er ofte slik i Troms at elevene velger nærskolen for å kunne bo hjemme. Mange tror det er borteboerne som hopper av, men slik er det ikke.

– Vi har tilbud til alle i fylket, men noen er dessverre nødt til å flytte på seg. Dette er noe vi jobber med hele tiden.

Får jobb uten vitnemål

Sollied tror også flere velger yrkesrettede program, og dermed havner i yrkesfagfella fordi det finnes flere yrkesrettede jobber i nord.

– Det er også lettere å få en ufaglært arbeidsplass i nord, og lønn som lokker mer enn skole. Da vil også skolemotivasjonen stige i forhold til de foresattes utdanningsnivå. Der er vi også etter resten av landet. Vi har større andel yrkesfag enn resten av landet, noe som gir eleven strukturelle utfordringer.