Fredag fortalte Daniel Skjeldam, konsernsjef i Hurtigruten, til iTromsø at havnen på Prostneset er den dyreste havnen Hurtigruten har anløp til i Norge.

I et Facebook-innlegg skriver derimot Halvar Pettersen, havnesjef i Tromsø Havn følgende:

«Så var det dette om at Tromsø Havn er den dyreste i landet. Jeg bare vært innom jobben for å gjøre noen beregninger i dag når det gjelder Hurtigruten. Jeg sammenlignet Tromsø Havn med to andre – havn A og havn B. Hva fant jeg? Jo, Tromsø Havn ligger 33 prosent lavere enn havn A og 20 prosent lavere enn havn B.»

DOKUMENTERT: Prosjektleder i Hurtigruten, Stein Lillebo, mener å kunne dokumentere at Tromsø har den dyreste havnen. Foto: Ørjan Bertelsen

Vil ikke sammenligne havner

Overfor iTromsø ønsker ikke havnesjefen å utdype hvilke havner det er snakk om.

– Innlegget var bare for å eksemplifisere. Jeg har bare gjort et søk på ulike havnenettsider, og ser ikke noe poeng med å sette havner opp mot hverandre, forteller Pettersen.

– Du kommer jo til å legitimere argumentet ditt dersom du sier hvilke havner det er snakk om.

– Ja, men det er ikke noe jeg har lyst til å gå ut med.

– Kan dokumentere

Stein Lillebo, prosjektleder i Hurtigruten, står på det som har blitt sagt tidligere – at havnen på Prostneset er den dyreste for Hurtigruten.

– Havnen i Tromsø er den dyreste vi har, og det er noe jeg selvfølgelig kan dokumentere.

Jarle Heitmann, styreleder i Tromsø Havn, er ikke sikker på om de er den dyreste havnen.

– Påstanden om at vi har den dyreste havnen er noe jeg blir nødt til å sjekke ut. Dersom det viser seg at det ikke stemmer, så er det noe vi kommer til å si fra om.

– Dersom påstandene derimot stemmer, så er det noe vi blir nødt til å se nærmere på. Jeg blir nødt til å ha alt på bordet før jeg kan konkludere med noe.

KRITISK: Styreleder i Tromsø Havn, Jarle Heitmann, skal snakke med Pettersen om Facebook-innlegget.

«Berike seg på fellesskapets bekostning»

I Facebook-innlegget skriver Pettersen også følgende:

«Hurtigruten får 800 millioner av fellesskapets penger for å anløpe 34 havner langs kysten hele året. Det vil si 23,5 millioner per år per havn. Når de betaler 5,5 millioner til Tromsø Havn, så sitter de fortsatt igjen med 18 millioner i overskudd. Det handler om å berike seg på fellesskapets bekostning».

Lillebo fnyser av Pettersens påstander.

– I avtalen Pettersen snakker om, så innebærer det en del forpliktelser. De pengene går til langt mer enn bare leie av norske havner, sier Lillebo.

Også Heitmann hever øyenbrynene etter innlegget.

– Jeg ville nok ikke ha formulert meg slikt. Vi som havn må forholde oss til det som er saken, og det er det vi må kommunisere med. Dette er noe jeg kommer til å snakke med ham om.

– Samtidig har vi jo ytringsfrihet, og han må få lov til å ytre seg, selv om han også er havnesjef.