Havnedirektør Halvar Pettersen opplyser til iTromsø at det stemmer at det er havnens prisregulativ fra april han henviste til da han sa at Hurtigruten har fått et tilbud, mens styreleder Jarle Heitmann avkrefter at han har tatt direkte kontakt med Hurtigruten etter at selskapets planer om å flytte ble kjent.

Gitt tilbud

I forbindelse med lanseringen av Hurtigrutens planer for privat kai, passasjerterminal og turistsenter i Eidkjosen, gikk direktør i Næringsforeningen, Nils Sørheim Nilsen, ut og sa at en eventuell flytting av anløpet vil være en krise for byens næringsaktører.

I forbindelse med saken, sa havnedirektør Halvar Pettersen at styreleder i Tromsø Havn, Jarle Heitmann, har tatt et utspill overfor Hurtigruten for å få i stand et møte, og at det så langt ikke har lyktes.

– Vi har gitt rederiet et tilbud som omhandler den nye terminalen på Prostneset, sa Pettersen.

– Sterkt provoserende

Det synes kommunikasjonssjef i Hurtigruten, Stein Lillebo, er merkelig. De har nemlig ikke mottatt noe som helst verken fra Tromsø Havn eller Heitmann.

– Vi har gått gjennom alt av e-postkataloger og postbokser, men finner ikke noe tilbud fra havnen. Det jeg mistenker havnesjefen sikter til, er prisregulativet som ligger på havnens nettside, og som vi i tre og et halvt år har bestridt. I så fall finner vi det på grensen til sterkt provoserende, sier han.

– Ikke reelle forhandlinger

Selskapet har siden 2014 forsøkt å få ned havne- og anløpsavgiften i Tromsø. I fjor betalte de 5,5 millioner kroner.

– Vi har hele tiden sagt at vi betaler for mye og at vi ønsker forutsigbarhet i en langsiktig fastprisavtale. Siden 2010 har det vært en generell økning i havneprisene på 50 prosent. Det er i tillegg gjort betydelige investeringer i den nye terminalen. Vi er bekymret for at vi blir nødt til å dekke opp for bortfall av inntekter når havnen skal finansiere dette, sier Lillebo.

Den økonomiske rammen til den nye terminalen er på 400 millioner kroner.

– Vi har ikke fått noen antydning på hva det vil koste oss å legge til kai ved det nye anlegget, ei heller ikke hva et eventuelt passasjervederlag vil bli på, forteller kommunikasjonssjefen.

Lillebo opplyser at møtene med havneledelsen ikke har vært forhandlingsmøter.

– Vi har snakket om utfordringer, men ikke pris – altså ikke reelle forhandlinger. Jeg har oversendt et utkast til en avtale, men fikk ingen respons, sier han.

Havnesjefen svarer

– Det må være utspillet jeg kom med overfor samtlige medier i forrige uke, hvor jeg sa at vi ønsker dialog, han viser til, sier Heitmann.

Dette bekrefter Pettersen.

– Tilbudet er en forutsigbar fastavtale, hvor de eneste justeringene gjøres etter konsumprisindeksen. Utgangspunktet for det er prisregulativet vår, og det har de fått, sier Pettersen.

– Hva vil Hurtigruten betale for å legge til ved den nye terminalen?

– Akkurat det samme som i dag. Ikke mer eller mindre. Dette har vi kommunisert til dem tidligere, svarer Pettersen.

– Hvor stort blir passasjervederlaget?

– Hvilket passasjervederlag? Det har aldri vært nevnt fra vår side, svarer Pettersen.

Avmålt optimisme

Lillebo lar seg overraske over havnesjefens svar.

– Vi har forsøkt å få klare svar på dette i flere år. At det ikke skal koste mer enn i dag og at det ikke er snakk om et passasjervederlag er nytt for oss. Jeg håper havnen følger dette opp og sender oss dette skriftlig, sier Lillebo, som er avmålt optimistisk til det han hører.

– Dersom vi legger dagens prisnivå til grunn, er det en veldig god start på eventuelle forhandlinger. Jeg tenker at vi her har et utgangspunkt for videre dialog, sier han.

Lillebo er imidlertid klar på at selskapet fremdeles ønsker prisen ned i Tromsø.