– Da Aust-Agder ble med i ordningen i fjor sa blinde at det var som å bli kvitt en fotlenke, og det synes jeg er godt sagt. Det er sånn det føles, sier Gudrun Ytterstad.

13 millioner årlig

Regjeringen har nå bestemt at Troms, Finnmark og Sogn og Fjordane kommer med i ordningen i år, som flere fylker sørpå allerede nyter godt av.

– Nå inkluderes Troms i en nasjonal utvidelse av TT-ordningen (transporttjenesten for funksjonshemmede, journ.anm.). Vi bevilger 6,5 millioner kroner i år og fra neste år når den får helårsvirkning, 13 millioner kroner, sier Høyres stortingsrepresentant Kent Gudmundsen.

Mer aktiv liv

Regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet med støtte fra Venstre og Kristelig Folkeparti står bak satsingen.

– Blindeforbundet har kjempe for en utvidet og mer rettferdig transportordning. Den nye ordningen gjelder både for blinde, svaksynte og rullestolbrukere. Nå får de også mulighet til å delta i samfunnslivet og har et mer aktivt liv, sier Helga Marie Bjerke, Troms Kristelig Folkepartis stortingskandidat.

Uavhengig av andre

For Gudrun Ytterstad betyr millionstøtten fra regjeringen at hun vil få helt andre muligheter enn de ni turene støtten rekker til i dag. Problemet for blinde og svaksynte at de ikke har kan ta bussen.

– Jeg har 3.300 kroner på kortet, det gir meg i snitt ni turer i året. En drosjetur fra flyplassen og hjem koster 450 kroner, og dersom jeg skal fra Kroken til byen koster det 260 kroner. Man blir bra parkert når man ikke kan bruke bussen, sier Ytterstad.

LES OGSÅ: Kan få fem ekstra løyver - det er bare én hake (for abonnenter)

Hun ser fram til de nye mulighetene den økte transportstøtten vil gi henne og de rundt 50 andre som er i samme situasjon.

– Jeg skal i alle fall bruke turene på å handle, møte venner og dra på besøk. Jeg synger i kor og er ofte avhengig av andre for å komme på øving, det er ingen god følelse, sier hun.

God søknad

Styreleder Arne Eriksen i Troms fylkeslag av Norges Blindeforbund sier de har jobbet lenge for å få dette til, med mye lobbyvirksomhet på Stortinget.

– Vi har stått på i mange år for å påvirke fylkeskommunen til å lage god nok søknad til regjeringen. Vi er godt tilfreds med kommunikasjonen med Troms fylkeskommune. De har skrevet en veldig god søknad, sier Eriksen.

– Dette koster ikke fylkeskommunen fem øre. Pengene til TT-ordningen er øremerkede midler, slår Kent Gudmundsen fast.