For 8. gang samarbeider Buktafestivalen og Mack Mikrobryggeri om å skape et unikt Buktaøl. De siste årene har det blitt produsert øltypen saison til festivalen, men i år har de gått for witbier, en belgisk hveteøl med andre ord.

– Vi har brukt en humletype med kraftig sitrussmak, tørka appelsinskall og korianderfrø, så den ligner nok noe på witbieren i smaksserien til Mack, men denne er ufiltrert og har kraftigere smak, forteller brygger Eivin Milde.

I kjent stil er ølet brygget med et eget soundtrack, og årets Buktaøl er laget til musikk fra Ron Gallo, Stein Torleif Bjella, The Bonnevilles, Quarter Wolf, Motorpsycho og The Modern Times.

Kun 3.000 liter

Milde og resten av gjengen på mikrobryggeriet setter i dag siste ladning av det som skal bli 3.000 eksklusive liter som kun kan smakes på årets festival. Tanken er at ølet skal være en perfekt match til maten som serveres under festivalen og noe litt mer spennende enn pilsner.

– Jeg er personlig veldig glad i witbier, og tror denne blir en perfekt match med pokesalaten og ikke minst bolinhosen, sier festivalsjef Lasse Pettersen.

– I fjor solgte vi totalt 30.000 liter øl under festivalen, og 10 prosent av salget kom fra mikrobrygget. Det viser at folk setter pris på et større utvalg av øl og at de er villig til å prøve noe nytt.

Naturlig samarbeid

Det er kanskje heller ikke overraskende at både festivalen og publikum er over gjennomsnittlig øl-interessert da mottoet til festivalen er «rock, øl og sjømat».

– Vi jobber med en helhetlig profil hvor vi ønsker å oppfordre folk til å teste nye ting både når det gjelder musikk, øl og mat. Folk har lyst til å oppdage noe nytt når de er på festival, og da må vi sørge for at de får den muligheten, sier Pettersen.

LES OGSÅ: Mathallen skal lage mat under årets Buktafestival