Bygg skal rives og forurenset jordmasse skal fjernes fra 200-meterbanen, hovedsakelig bly fra prosjektilet. Det er forsvarsbygg som skal gjennomføre dette for å forhindre forurensning.

– Det er ikke en fare per i dag, men det kan bli det. Kjoselva er der, og det er ikke ønskelig at forurensende masser blir liggende, sier prosjektleder Harry Hellebust fra Forsvarsbygg.

Omtrent 2.200 kubikkmeter med forurenset masse, noe som tilsvarer om lag 3.300 tonn.

Fjerner deler av jordlaget

Vollene bak blinkene, og 20–25 cm av jordlaget der det er påvist forurensning, skal fjernes.

– Kulene går ikke noe særlig dypere enn dette. Vi har laget en miljøplan, og har med oss en miljøgeolog som skal sjekke området etterpå. Jordprøver vil også bli sendt til analyse, sier prosjektlederen, og forklarer at materialet blir sendt til Perpetuum:

– Vi har en rammeavtale med dem. Mesteparten av materialet blir sendt til godkjente deponier.

JORDLAG: 20–25 cm av jordlaget der det er påvist forurensning skal fjernes.

Venter på Miljødirektoratet

PROSJEKTLEDER: Harry Hellebust er prosjektleder for Forsvarsbygg.

Det første som skal gjøres er å rive byggene som står der. Forsvarsbygg har fått rivetillatelse fra kommunen, men venter fortsatt på endelig godkjenning fra Miljødirektoratet til å grave i forurenset grunn.

– Det bekymrer oss litt. Vi hadde jo håpet det skulle komme denne uken, sier Hellebust.

Hvis godkjennelsen ikke kommer snart kan de bli nødt til å utsette arbeidet til neste år.

– Vi kan ikke gjøre det når det er snø, vi er avhengig av at det er barmark. Så vi håper vi får den tillatelsen snart, sier prosjektlederen.

Hvis de får tillatelsen og kommer i gang til neste uke mener Hellebust de skal klare å gjøre seg ferdige i løpet av oktober.

Vil selge

Budsjettet er på 8 millioner kroner, og det er Forsvarsbygg som betaler alle kostnadene for miljøsaneringen.

– Vi skal forhåpentlig legge ut eiendommen for salg neste år. Da kan vi ikke la nye eiere sitte igjen med dette. Det er forsvaret sitt ansvar, sier Hellebust.