Det er Venstres Jonas Stein som kommer med den kraftige salven mot de styrende partiene i kommunen.

Bakgrunnen til utblåsingen er vedtaket i byutviklingskomiteen i forrige uke der man vedtok å gå for en oppgraderingsløsning for Stakkevollveien der det ikke lenger opereres med fire kjørefelt, men med tre.

Reagerer kraftig

Vedtaket kom etter at administrasjonen i kommunen har oppdaget at veibanen er for trang til å ha fire felt – dersom man samtidig skal etablere grøntarealer, gang- og sykkelstier.

Dette får Stein til å reagere.

– En firefeltsløsning i Stakkevollveien der to av løpene skal brukes av kollektivtrafikken var en forutsetning for at vi skulle gå med på bompengeforliket, sier Stein.

Vil ha ned privatbilismen

Venstrepolitikeren sier at den absolutt viktigste forutsetningen for at partiet gikk inn i bompengeforliket var at kollektivtrafikkvekst skal motvirke økt bruk av privatbil.

Ved å redusere fremkommeligheten i Stakkevollveien går man motsatt vei, mener han.

Han reagerer kraftig på at de røde partiene kjører hardt på administrasjonens linje – uten å diskutere saken med forlikspartiene.

– Sololøp fra ledelsen

FIREFELTS VEI: Slik var de opprinnelige planene for Stakkevollveien – fire kjørefelt der to felt var tiltenkt kollektivtrafikk. Nå vil kommuneledelsen gå for et trefeltsalternativ.

– De tror at de kan skalte og valte med saken og kjøre et sololøp – samtidig som de vil at vi skal være med og tåle støyen og belastningen ved å innføre bompenger, sier Stein.

Stein krevde svar fra de røde partiene i formannskapet om hvordan de så for seg den videre saksgangen.

– Jeg krever å få vite hva ordføreren – som er leder i Tenk Tromsø – vil gjøre i denne saken.

Stein fikk støtte av Høyres Anna Amdal Fyhn og Erlend Svardal Bøe – som også vil ha svar på spørsmålet.

Rystet komitéleder

Ordfører Kristin Røymo var syk og kunne ikke møte i tirsdagens formannskapsmøte.

Derimot møtte leder i byutviklingskomiteen, Brage Larsen Sollund.

En tydelig rystet Sollund prøvde å roe ned opposisjonen.

Han mener at oppgraderingen av Stakkevollveien i utgangspunktet ikke hører hjemme i bompengeforliket.

– Jeg mener at Stakkevollveien inngår i Tromsøpakke III, og ikke i Tenk Tromsø, sier han.

Maktarroganse

Dette mener Jonas Stein er å snu ting på hodet. Stakkevollveien er den viktigste trafikkåren i Tromsø, og veien har enormt stor betydning for det totale trafikkbildet i byen.

– For ti år siden sto bussen mellom sentrum og Breivika for 20 prosent av den totale kollektivtransporten i Troms fylke, sier Stein.

At Arbeiderpartiet, SV og Rødt ikke tar hensyn til dette mener han er direkte maktarrogant fra deres side.

– Nå legger de inn helt nye forutsetninger for Tenk Tromsø – uten å snakke med samarbeidspartnerne, sier han.

SVÆRT TRAFIKKERT: Stakkevollveien er en av byens mest trafikkerte trafikkårer, og en oppgradering er nødvendig.

Vil ha dialog

Brage Larsen Sollund sier at den politiske ledelsen i kommunen må få komme tilbake med en reaksjon på truslene fra opposisjonen.

– Dette kom plutselig på, så jeg kan ikke svare konkret. Det jeg kan si er at vi selvfølgelig skal se nærmere på saken – og vi vil selvfølgelig gå i dialog med de andre forlikspartiene, sier han.

Skal opp i kommunestyret

Formannskapet ble enige om at saken skal diskuteres grundig i onsdagens kommunestyremøte der også leder i prosjektgruppa for Tenk Tromsø, ordfører Kristin Røymo, skal delta.

Jonas Stein sier at han og resten av forlikspartnerne skal være fleksible i diskusjonene, men han sier at de røde partiene må ta innover seg at to kollektivfelt i Stakkevollveien er ufravikelig.

– Det samme sier våre andre samarbeidspartnere – fylkeskommunen og Statens vegvesen. Uten to kollektivfelt er det ikke grunnlag for et Tenk Tromsø-forlik fra noen kanter, sier han.