Lekeparken skal ligge over 204 kvadratmeter på Plan 3 hvor det i dag allerede finnes pop-up-butikker og et lite innendørs parkområde.

Målet er at parken skal passe for barn mellom 1–8 år, og fokusere på bevegelse, balanse og motorisk utfoldelse.

– Når debatten om manglende lekeplasser i sentrum dukket opp nå i forrige uke, måtte vi bare le. Vi har jobbet med dette siden i sommer, og det viser jo at vi har truffet godt på dette nye prosjektet, sier May-Tordis Simonsen, senterleder på Veita.

– Dette prosjektet koster oss en god slump med penger, men vi ser på det som en investering for oss som senter og for barna i sentrum. Det er flere som har etterspurt en lekeplass hos oss, og vi tar kundene våre på alvor.

LES OGSÅ: Populært sykkeltilbud flytter inn på kjøpesenter

Vil ha innspill fra barn: Illustratørene Kamilla og Kathrine Winther skal utsmykke veggene i lekeparken og ønsker innspill fra barna selv om hvilket motiv de ønsker. Foto: My-Thordis Simonsen

Uvanlige lekeapparater

Noen husker og vanlige sklier som man finner på utendørslekeplasser, blir det nok neppe. Simonsen forteller at de har hatt fokus på lekeapparat som utfordrer barna.

– Det kommer til å være mange lekeapparat som du ikke forventer å finne på en vanlig lekeplass. Det er nesten ingen plastikk, men apparat som fokuserer på læring og for eksempel balansetrening for barna, sier Simonsen.

LES OGSÅ: Tredje etasje har stått tom i årevis - nå fylles det med innhold (for abonnenter)

På jakt etter ekspertpanel

Parken vil ikke stå ferdig før i slutten av november, men allerede på lørdag blir det mulighet for en sniktitt på planene. Under «opplev nordbyen» på lørdag, vil det også være et luksus-loppemarked og åpning av «speakers corner» på Plan 3. Simonsen håper barn i 5-6-årsalderen kan være med å bidra med sine innspill til parken.

– Vi har hyret inn de lokale illustratørene Kamilla og Kathrine Winther, og de har laget flere forskjellige skisser til hvordan vi skal male veggene i parkområdet. Vi ønsker å finne et ekspertpanel med barn som kan hjelpe oss med å velge ut hvilket motiv de liker best, forklarer Simonsen.