Med innføringen av fastlegeordningen, som mellom 1993 og fram til 2001 var en prøveordning i Tromsø kommune, ble hjemmebesøk i flere kommuner nedprioritert. Det ønsker nå det Oslo-baserte selskapet Hjemmelegene å endre på.
– Hvorfor skal den syke pasienten alltid oppsøke den friske legen? Det bør da finnes andre alternativer, sier daglig leder i selskapet, Nicolai Skarsgård, som selv er lege med erfaring innen akuttmedisin, urologi og generell kirurgi.
LES OGSÅ: Økende fastlegemangel over hele Norge
Ti år gammel idé
Ideen fikk Raman Bhatnagar, medgründer og styreleder i selskapet, sammen med kameraten André Bregård for ti år siden, etter at de selv fikk barn og så behovet for hjemmebesøk.
Vil du benytte deg av tjenesten? Ja Nei Kanskje Du må velge et alternativ Din stemme blir nå behandlet... Vil du benytte deg av tjenesten? Ja 50% Nei 11% Kanskje 39% Du har allerede stemt 109 stemmer
Bhatnagar er sivilingeniør og strategidirektør for Lindorffgruppen og Bregård er lege og tidligere konsulent for konsulentselskapet McKinsey. Med seg på prosjektet, fikk de blant annet siviløkonom Vegard Vik, som var med på å starte opp Kolonial.no, og Christian Hager, mannen bak Nabobil.
LES OGSÅ: Leger frykter fastlegekrise
Konseptet deres har av norske medier blitt beskrevet som "Uber for leger". Med smart teknologi kan legene deres logge seg inn på en app, ta imot bestillinger, få veibeskrivelser og alt som hører med.
– Hjemmebesøk er ikke noen ny idé. Det går tilbake 30–40 år, men har i løpet av de siste 20 årene omtrent blitt utradert i det offentlige, da rammene ikke legger opp til det. Fastlegene gjør det ennå, men andelen som før besøk blir stadig mindre, sier Skarsgård, og fortsetter:
– Det er synd. Hjemmebesøket er en hjørnestein i måten lege og pasient møtes på, og gir ofte et mye bedre innblikk i sykdomsbildet.
Hjemmebesøk er i fastlegeordningen for kommunene forskriftsfestet.
Rask vekst
Før sommeren startet selskapet opp med fem leger i Oslo-området. Nå er de omtrent 20 leger.
– Vi jobber hardt for å kvalitetssikre legene som jobber for oss. De skal ha norsk autorisasjon og erfaring fra yrket. De legene som jobber for oss nå, jobber til daglig som fastleger og sykehusleger og gjør dette ved siden av, forklarer den daglige lederen.
Han er nå spent på hvordan tromsøværingene vil ta imot tilbudet.
– Vi har én lege som tar imot bestillinger i Tromsø nå. Målet er imidlertid å dekke alle de store norske byene i løpet av neste år, så vi er alltid på utkikk etter nye leger slik at vi kan utvide tilgjengeligheten.
– Ikke en konkurrent
Skarsgård gjør det klart at tilbudet deres ikke er ment å erstatte legevakten eller fastlegen, men er ment som et alternativ og et ekstratilbud.
– Vi dekker det du normalt går til legevakt med, og sørger for nødvendige undersøkelser, sykemelding, resept og oppstartsmedisiner, samt innleggelse hvis det er nødvendig, men er det akutt og snakk om for eksempel brystsmerter eller åndenød, ring 113, understreker han.
Selskapet ønsker ikke å være en konkurrent til de offentlige helsetilbudene.
– Vi jobber for samhandling mellom våre leger og det offentlige. Alle må spille på lag, sier han.
Tom Willy Christiansen, som ledet Helse- og omsorgsdepartementets prosjekt for utforming og innføring av fastlegeordningen i 2001, er bekymret over det økende antallet oppgaver fastleger får.
– Dette hadde fungert godt dersom legebemanningen hadde økt. Men det har den ikke, sier han til NTB.
Sigurd Røtnes, fungerende avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, mener ordningen fungerer bra, men samtidig at den kan utvikles og forbedres.