Direktør Kurt Bones sier at utlysningen skjer 20. oktober. Den som til slutt blir foretrukket som operatør i Tromsø og Karlsøy, starter opp i august 2019 da avtalen med Nobina utløper.

Blir langt dyrere

Allerede nå er Kurt Bones innforstått med at neste avtale blir langt dyrere enn dagens. Det skyldes ikke minst at Nobina, som gikk seirende ut i 2012, lå flere millioner kroner under Nettbuss som var hardeste konkurrent i sluttforhandlingen.

Men både Cominor, som var 20 millioner kroner dyrere og Torghatten Trafikkselskap som lå hele 40 millioner kroner over, viser seg i ettertid å være de mest realistiske i sine beregninger.

Tapt store summer

Nobina-ledelsen har erkjent at de har tapt flere titall millioner kroner årlig på avtalen med Troms Fylkestrafikk.

– I neste runde vil det bli tatt hensyn til, sier driftssjef Magnar Nilssen.

spennende: Driftssjef i Nobina, Magnar Nilssen, er klar for en ny periode med bybusser. Selskapet skal delta i konkurransen om seks nye år med lokal virksomhet. Foto: Ronald Johansen

I tillegg til generell prisstigning, må Troms Fylkestrafikk forvente at de syv interessentene blant annet vil ta hensyn til de utgiftene Nobina har hatt som følge av trafikale problem.

– Vi er innforstått med at totalpakken, som sist endte med 1,68 milliarder kroner, vil øke. Men hvor mye, er vanskelig å si, sier Bones.

Samtidig påpeker han at endringene i neste kontrakt vil slå positivt ut økonomisk.

– I dag er det seks områder som opereres. I den neste kuttes dette til fire. Da vil bybussene kun trafikkere Tromsø og Karlsøy og ikke som i dag også Ramfjord, Breivikeidet og Balsfjord.

Veldig positivt

Videre ser Kurt Bones veldig positivt på at hele syv aktører har meldt sin interessen. Disse er Nobina, Torghatten, Trønderbilene, Tide, Boreal, Nordlandsbuss og Nettbuss.

– Kontrakten blir både kompleks og stor. Når hver enkelt har gitt sitt tilbud, skal de videre forhandlingene foregå gjennom samtaler. På den måten vil aktørene kunne foreta justeringer i kampen om rundt 200 millioner kroner årlig, sier Bones.

Tidsperspektivet

På spørsmål om når avgjørelsen faller, sier fylkestrafikksjefen at tilbudsfristen er satt til mars neste år. Deretter pågår forhandlingene i april og mai før neste aktør blir klar i juni.

– Dersom andre enn Nobina vinner fram, blir det snakk om en virksomhetsoverdragelse. Det betyr at alt personell får en ny arbeidsgiver.

Brukt materiell

Kurt Bones gjør det også klart at det ikke er forbehold mot å stille med brukt materiell. Da tenker han på kjøretøyparken som Nobina har i dag.

Driftsleder i busselskapet, Magnar Nilssen, vil heller ikke spekulere i om en ny aktør også overtar materiellet som i dag er i bruk.

Både han og Kurt Bones understreker at de erfaringsmessig står langt bedre rustet enn ved forrige runde

Ikke bare pris

– Mens vi sist kun forholdt oss til pris, er det et moment som denne gang kun teller 40 prosent.

– I tillegg kreves det punktlighet, selvsagt kvalitet på materiellet og miljø. I det siste ligger Euro 6 som standard for blant annet utslipp.

– Det betyr at vi – om vi vinner anbudet – må anskaffe en del nye busser. Men det meste er på plass, konstaterer Magnar Nilssen.