I 1984 startet Peter Karl Johansen og noen kompiser av ham en renholdsbedrift på Skjervøy. Målet var å serve fiskeindustrien. I 1987 ble bedriften organisert som aksjeselskap, med Johansen som eneste eier. I løpet av 90-tallet faset selskapet ut industribiten og rettet fokuset mot daglig renhold, hotellservice og vikartjenester. Nå selger imidlertid familien seg ut.

Styrker tilstedeværelsen i nord

I dag har selskapet kontorer i Tromsø, Alta, Finnsnes, Hammerfest og på Skjervøy. Tromsø-kontoret er det desidert største, med halvparten av bedriftens i alt 85 ansatte.

For rundt tre måneder siden ble Johansen-familien kontaktet av Elite Service Partner, en av de største servicebedriftene i Norge. Selskapet har vel 3.200 ansatte og tilbyr et bredt spekter av tjenester, inkludert blant annet renhold, hotellservice, eiendomsservice, fasilitetsdrift, matservice og vaskeritjenester.

– Det er veldig mange som banker på døren hos oss, men vi er også ute og sonderer terrenget. Vi har hatt et ønske om å styrke virksomheten vår i Nord-Norge, og med et så velrenommert og veldrevet selskap som Renholdsservice, så vi en mulighet til gjøre nettopp det, sier regionansvarlig for Midt- og Nord-Norge i Elite Service Parter, Stig Ovesen til iTromsø.

– Rett å selge

Etter en kjapp, men krevende forhandlingsrunde, besluttet Skjervøy-selskapet og takke ja til renholdsgigantens tilbud.

– Jeg ønsker ikke å gå inn på hvor mye vi ble enige om, sier daglig leder i Renholdsservice, Espen Johansen, sønn av gründer Peter Karl Johansen.

FORNØYD MED AVTALE: Regionansvarlig i Elite Service Partner og daglig leder i Renholdsservice, Espen Johansen, har begge grunn til å smile bredt.

Selskapet omsatte i fjor for nærmere 30 millioner kroner og hadde et positivt resultat før skatt på 763.000 kroner. Selskapets eiendeler er verdsatt til rundt 8,2 millioner kroner.

Til sammenligning omsatte Elite Service Partner for rundt 800 millioner kroner og hadde et positivt resultat før skatt på over 42 millioner kroner.

LES OGSÅ: Karl-Alberth selger gullgruva (for abonnenter)

Ifølge Johansen er det vemodig å selge seg ut av familiebedriften, men samtidig er han klar på at det er det rette å gjøre.

– Vi er en mellomstor bedrift som har klart seg godt, men konkurransen fra de store aktørene har blitt knalltøff og mulighetene for vekst er minimale. Da vi ikke har dekning i hele landet, blir det også vanskelig å lande de store, landsdekkende avtalene, forteller han.

Ingen mister jobben

Ettersom Elite Service Partner tar over foretaket, vil ingen av de ansatte miste jobben.

– Det kan jeg garantere, slår Ovesen fast.

Også ledelsen blir den samme. Rune Slettli leder avdeling til Renholdsservice i Tromsø. Han forteller at han fortsetter i jobben.

– Da vi informerte om overtakelsen, var de ansatte veldig opptatte av hvordan ting blir fremover; om de får beholde jobben og om ledelsen blir den samme. Svaret er ja på begge spørsmålene, sier han.

– Men med Elite får vi tilgang til en meget godt utviklet organisasjon og deres driftsoperatører, noe som blir veldig spennende, skyter Johansen inn.

– Jeg kan i det minste love at det blir mye å gjøre fremover, kommenterer Ovesen og ler.

LES OGSÅ: Han blir ny administrerende direktør i Pellerin (for abonnenter)

I 2015 tok Elite Service Partner over alle aksjene i Tromsø-bedriften Arctic Renhold AS, som blant annet har Jekta Storsenter i kundeporteføljen.

– Det har fungert utrolig godt. De ansatte er fornøyde og vi driver som aldri før, sier Werner Eriksen, som sammen med Frank Eriksen startet bedriften i 1983.

Til sammen vil Tromsø-kontoret til Elite nå ha vel 150 ansatte.