I 2014 fulgte forskere fra Miami University, Kansas State University, ESSEC Business School og Oregon State University opp 126 studenter som i 2001 og 2003 var del av en større kartlegging av emosjonell intelligens ved et amerikansk universitet.

Funnene deres tyder på en klar sammenheng mellom høy emosjonell intelligens og høy lønn, uavhengig av bransje.

– Sosial intelligens er definert som evnen til å forstå egne og andres følelser, og samtidig kunne håndtere egne følelser.

– Det er klart at det kan være betydningsfullt for arbeidstakere, sier professor i psykologi ved UiT, Monica Martinussen.

Venner og mentorer

Studien viser at personene som scoret høyt på testene i 2001 og 2003, senere ble nøkkelpersoner i bedriftenes sosiale nettverk: De etablerte og pleiet vennskapelige relasjoner på arbeidsplassen. Dette gir dem ifølge forskerne større adgang til informasjon og kunnskapsrike kolleger, som igjen bedrer resultatene deres og fører til høyere lønn.

Det viste seg også at de samme personene tiltrakk seg erfarne mentorer. Dette trekkes fram som en av de viktigste faktorene til det høye lønnsnivået.

– Gir mening

TIPS: Professor i psykologi ved UiT, Monica Martinussen, mener det er viktig å ikke la følelsene ta overhånd på jobben. – Gi deg selv litt tid, råder hun.

Martinussen er ikke overrasket over funnene, til tross for at en rekke tidligere studier, som imidlertid ikke var like langvarige, ikke har klart å finne en tilsvarende sammenheng mellom emosjonell intelligens og jobbprestasjoner.

– Men dette går mer på overordnedes vurdering av arbeidstakeren, ikke deres egne prestasjoner. Da gir det mening, sier hun.

Vanskelig å måle

Ifølge Martinussen er det imidlertid vanskelig å slå fast noe sikkert når det kommer til emosjonell intelligens.

– I motsetning til generell intelligens, eller IQ og resonneringsevne, er emosjonell intelligens veldig vanskelig å måle.

Man kan ikke lage like konkrete oppgaver som kan løses, men er heller nødt til å benytte seg av selvrapport.

– Men alle er jo ifølge dem selv god til å kjøre bil. Det gjør målingen vanskelig, kommenterer professoren.

– Det er også laget noen tester hvor man for eksempel viser bilder av personer i ulike situasjoner, hvor deltakerne får i oppgave å si noe om hvorvidt det er kjærester, om de er sinte på hverandre, eller generelt noe om hvordan de har det følelsesmessig. Men også det byr på utfordringer hva gjelder pålitelighet, legger hun til.

Professorens råd

I tillegg viser større metastudier, hvor man har gått gjennom forskningen fra de siste 25 årene, at det er lite som tyder på at emosjonell intelligens har større betydning enn personlighet og generell intelligens i arbeidslivet.

– Dersom man kontrollerer for IQ og personlighetstrekk i studiene, slik som utadvendthet, emosjonell stabilitet og omtenksomhet, fjerner man effekten av den såkalte emosjonelle intelligensen, sier Martinussen, og fortsetter:

– Men uansett hva man kaller barnet, er det klart at disse tingene henger sammen med jobbprestasjoner og hvordan man fungerer i et team.

For dem som kjenner på at de sliter med å håndtere følelsene på jobb, har Martinussen ett råd:

– Blir man veldig sint eller lei seg, er det viktig å gi seg selv tid til å bearbeide følelsene sine. Ikke svar sjefen eller send e-posten med en gang. Si heller at du må tenke litt på det før du svarer.