– Her er det nok sånn at man har hatt veldig forskjellige utgangspunkt og forventninger til møtet, sier han.

Fylkesrådslederen viser til at enkelte partier, medier og kommentatorer har hatt en positiv innstilling til sammenslåingsprosessen, og ment at ettersom regjeringen har vedtatt sammenslåingen er det bare å peise på.

– Men andre har brukt stortingsvalget som inngangsport til å få vedtaket omgjort. Ap og Sp, i forskjellige valører og fylkessammensetninger, står bak flere representantforslag om snu hele regionsreformen. Disse er ennå ikke behandlet av Stortinget. Det gjør situasjonen vår og premissene for sammenslåing ganske så annerledes sammenlignet med Agder eller Trøndelag.

Håper på KrF-flertall

Håpet er at KrF skal gi forslagene flertall på Stortinget. Det er imidlertid lite som tyder på at det vil skje, da KrFs fylkestingsrepresentant Widar Skogan fra Troms var klar på at de støtter Stortingets sammenslåingsvedtak.

– Bør man ikke realitetsorientere seg litt og ikke kaste bort skattebetalernes penger på denne måten?

– Det stemmer at noen ennå har håp om en U-sving, mens andre nok har fått med seg at KrF har vært ute og sagt at det ikke blir noen omgjøring. Den realitetsorienteringen vil komme når sakene er ferdigforhandlet i Stortinget, det er jeg ikke i tvil om. Da vil hele regionen samle seg om det som da er en felles virkelighet, sier Ørnebakk.

– Ikke bortkastet

Han er klar på at han ikke opplever møtet med Finnmark som bortkastet, verken tidsmessig eller utgiftsmessig.

– Det resulterte faktisk i ganske mye konstruktivt. Jeg skjønner at det kan oppfattes som defensivt å bruke talertiden på at man ikke ønsker sammenslåingen, men det er også sånn at vi ikke kan late som at situasjonen er endelig avklart, sier Ørnebakk og fortsetter:

– Dette var for mange det første møtet med sine kolleger i Finnmark, og vi fikk i løpet av de to dagene inn 39 forslag fra politikerne. Vi ble i tillegg enige om å sende forslagene videre til forhandlingsutvalgene for drøfting i stedet for å votere på dem der og da. Det synes jeg var klokt. Det felles fylkestinget i Kirkenes hadde ikke noe vedtaksmyndighet og forslagene ville man uansett ha måttet stemme på i Troms og Finnmark etterpå.

Urimelig kritikk

– Så du mener kort oppsummert at kritikken mot dere er urimelig?

– Ja, det gjør jeg. I min oppfatning av hva som skjedde, ser jeg en bestemt positiv utvikling. Representantene som møtte var godt forberedt, det var gode innlegg og jeg så en gjensidig respekt for hverandre. Dette er bare starten på prosessen.

– Jenssen mener dere burde klart å bli enige om det formelle og fokusert på viktigere saker.

– Der er vi enige, men samtidig er vi nødt til å ta det et steg av gangen. Det var departementet som la føringen for hva vi skulle diskutere og det var ikke satt av tid til toveiskommunikasjon med for eksempel Ludvigsen om oppgavene til den nye fylkeskommunen. Dette er heller ikke noe vi først tar fatt på i dag. vi har hatt en dialog med regjeringen i tre år om hvilke oppgaver som er aktuelle eller naturlige for oss å ha dersom vi skal oppfylle samfunnsutviklerrollen fylket har.

– Er du også enig med Jenssen i at departementet burde tatt seg av de rent formelle avgjørelsene?

– Så vidt jeg vet er det sånn at alle de prosessene som er knyttet til en kommune- eller en fylkessammenslåing skal tas av dem som faktisk er berørt. Demokrati, organisering og strategisk prioritering ligger til de folkevalgte, ikke det statlige byråkratiet. Det er helt avgjørende for legitimiteten til det fremtidige fylket.