Det ligger mye historie i dagligvarebutikken i Storgata. Knut Hanssen, daglig leder hos Eurospar Storgata, mener at nøkkelen for å overleve så lenge rett og slett er å drive god butikk.

– Da butikken kom, var vi et av Nord-Norges største supermarked, mens vi nå er et av de minste.

LES OGSÅ: Dette tjener toppene i dagligvarebransjen (for abonnenter)

Øker

Butikken er blitt bygget om tre ganger, og lokalet har endret både størrelse og utseende flere ganger. Med rundt 1.000 kvadratmeter og et stort utvalg av varer er det fortsatt en populær butikk i sentrum.

– Vi har en kundemasse på 18.000-20.000 hver uke, og tallet øker for hvert år. Vi har hatt en stor utvikling gjennom disse 50 årene. Vi har klart å følge utviklingen til hverdagsbutikker og det skal vi fortsette med, forsikrer Hanssen.

LES OGSÅ: Lille-Arthur har overtatt Mackgården: – Slår ut på formuen (for abonnenter)

Store skritt

Butikken har utviklet seg mye gjennom årene, men det som virkelig gjorde butikken større var overgangen i 1998.

– Da byttet vi navn fra Spar til Eurospar og forlenget åpningstidene. Dette var et stort skritt for butikken og har virkelig hjulpet oss med kundemassen.

Butikken er en del av en stor kjede, men er fortsatt spesiell. I går feiret de med å dele ut kake og kaffe til alle kunder.