I 2014 etablerte Lorentsen selskapet Nordens Paris Charter, hvor han blant annet driver med hvalsafari på høsten og vinteren. Han forteller at man så langt i høst knapt har sett en eneste hval i området rundt Tromsø.

– Likevel er det flere aktører som selger hvalsafariturer til turistene. Da snakker jeg ikke om fjordcruise eller andre slike opplevelsespakker, men spesifikt hvalsafari. Det er å villede kundene, ettersom det siste vi hørte var at silda og hvalene lå mellom 60 og 80 nautiske mil utenfor kysten. Det er ikke en eneste hval der ute nå, sier han.

DÅRLIG RYKTE: Lorentsen er redd for at bransjen og Tromsø skal få et dårlig rykte blant turistene.

Dårlig rykte rammer alle

Selv har Lorentsen gitt alle kundene som har forhåndsbestilt turer hos ham beskjed om at det nærmest er umulig å se hval nå.

– Majoriteten ønsker å kansellere, og de får selvsagt pengene tilbake, forklarer han.

Men ikke alle er like ærlige, hevder den erfarne skipperen.

– Det gjelder særlig de utenlandske aktørene som i løpet av de siste årene har slått seg opp her. Det er utrolig trasig for oss som driver seriøst. Folk snakker jo sammen; dersom Tromsø får et dårlig rykte på seg, rammer det alle som driver i bransjen.

Overraskende nyhetsbrev

Også Trond Wassbakk i Polar Charter, en av de eldste hvalsfarioperatørene i Tromsø, har bitt seg merke i fenomenet. Han viser til oppstyret rundt villedende markedsføring i bransjen i februar i år, hvor det ble solgt hvalsafari flere uker etter at de siste hvalene hadde forlatt fjordene i og rundt Tromsø.

– Det er rart at man ikke lærte av det. Og tro meg, det er ikke bare utenlandske operatører som holder på sånn. Til min store overraskelse fikk jeg et nyhetsbrev fra Visit Tromsø i forrige uke. Der sto det "Hurra, endelig er hvalsesongen i gang," sier han.

Fare for spolert sesong

I likhet med Lorentsen, har også Wassbakk gitt sine kunder beskjed om at hvalene ennå ikke har kommet.

– Det er en og annen speider, men de forlater fjordene igjen med en gang de ser at det ikke er sild her.

Ifølge både Wassbakk og Lorentsen begynner det allerede nå å spøke for hvalsesongen.

– Dersom det ikke kommer noe hval i løpet av de neste to ukene, har nok hele sesongen gått i vasken for flere av bedriftene, sier Lorentsen, som mener at tunge investeringer og krav om lønnsomhet kan være årsaker til at enkelte driver rovdrift på turistene.

– Også er det kanskje lettere for aktører uten tilhørighet her å melke sesongen så godt de kan før de setter kursen hjemover igjen.

– Ta kontakt med oss

Chris Hudson, daglig leder i Visit Tromsø, bekrefter at de i forrige uke sendte ut et nyhetsbrev til sine samarbeidspartnere hvor de titlet på at hvalsesongen nå var i gang.

– Men vi har hele veien vært veldig tydelig på at man ikke kjører safari dersom det ikke finnes hval. Som aktør er man nødt til å ta ansvar og sjekke at man kan levere det man tilbyr, sier han.

Hudson forteller at Visit Tromsø hadde en case i forrige uke hvor en av deres leverandører tilbød tilbakebetalinger til alle sine kunder, da de ikke hatt fått det de betalte for.

– Det er den typen ansvarlige aktører vi ønsker. Vi setter pris på om kunder som føler seg villedet tar kontakt direkte med oss, slik at vi kan ta tak i det. For oss er omdømme til Tromsø som reiselivsdestinasjon det aller viktigste, sier Hudson.