Chris­tof­fer Sver­res­vold (29), Daniel Glad (29) og Alek­san­der Brenn (31) har all­tid vært in­ter­es­sert i klok­ker, men fant ikke all­tid ak­ku­rat det de var på ut­kikk et­ter. For ett år si­den be­stem­te de seg for å star­te opp sitt eget mer­ke, og søn­dag var nett­bu­tik­ken klar til å ta imot be­stil­lin­ger.

– Vi er klok­ke­en­tu­si­as­ter alle sammen. Vi kan vel kal­les klok­ke­sam­le­re, sier sty­re­le­der Sver­res­vold.

In­spi­rert av nord

Áigi er sa­misk og be­tyr tid. Bak de­sig­nen på klok­ke­ne lig­ger en ty­de­lig idé.

– De har en tre­kant som pe­ker mot klok­ke­bæ­re­ren. Bud­ska­pet er at du skal ta vare på ti­den din, for­kla­rer Sver­res­vold.

Mo­del­le­ne er opp­kalt et­ter nordnorsk na­tur med nav­ne­ne «Nord­lys» og «Mør­ke­tid».

Klok­ke­ne er la­get av kir­ur­gisk stål, skinn­rei­mer, sa­fir­glass og ja­pansk quartzteknologi, som be­tyr at de er bat­te­ri­drev­ne.

Slip­per fle­re modeller

Fore­lø­pig har trio­en slup­pet to mo­del­ler, beg­ge i en her­re- og en dame­ver­sjon. Og de har en klar plan fremover.

– Vi er et mål­retta team, og har fle­re de­sign kla­re. Vi skal være iv­ri­ge og lan­se­re fle­re mo­del­ler etter hvert, sier sty­re­le­de­ren, og fort­set­ter:

– Vi er tre op­ti­mis­ter som skal ut i et gan­ske hardt mar­ked.

Han kan også røpe at de har pla­ner om å kom­me seg ut i bu­tik­ker, men øns­ker ikke å av­slø­re noe fore­lø­pig.

– Går over all for­vent­ning

Søn­dag åp­net nett­bu­tik­ken, og Aigi er for­nøyd med star­ten.

– Det går over all for­vent­ning. Folk har tatt oss godt imot, og vi har solgt en del klok­ker hit­til. Det be­gyn­ner jo å nær­me seg ju­le­ti­der, så folk har vært iv­ri­ge, sier Sver­res­vold.

Fers­ke i bran­sjen

In­gen i trio­en har noen er­fa­ring fra bran­sjen tid­li­ge­re, men har fått god hjelp uten­ifra.

– Vi har hel­dig­vis flin­ke folk rundt oss som hjel­per til, og til­gjen­ge­lig kom­pe­tan­se på uli­ke fag­om­rå­der, sier Sver­res­vold.