Det skal skje gjennom opprettelsen av et bemanningskontor, som skal tilby alle ansatte som ønsker det heltidsstillinger, gjennom at de jobber på flere enheter. Målet er bedre kontroll på turnuser, mer arbeid på tvers av enheter, og lavere turnover og færre sykemeldinger. Endringen er del av det av «forbedringsprogrammet» som skal gjennomføres i hele kommunen.

Formannskapet ble denne uken orientert om det planlagte nye bemanningskontoret.

– Dette blir den største endringen på helsesektoren i kommunen på mange herrens år. Vi er overbevist om at vi kommer til å begynne å spare penger fort med dette tiltaket, sier seksjonsleder Arne Kjell Johansen.

I saksutredningen lagt fram av administrasjonssjef Britt Elin Steinveg kommer det fram at administrasjonen mener dagens situasjon med mange deltidsstillinger har omfattende konsekvenser for kommunen:

«Forskning og kompetanse på området viser at høy andel deltidsstillinger og bruk av vikarer svekker tjenestekvaliteten, gir ineffektiv drift og bidrar til uverdige ansettelsesforhold, som igjen har negativ innvirkning på rekruttering til tjenesten».

Opplæring

Videre i saksdokumentet utarbeidet av administrasjonen kommer fram at kommunen i dag bruker store beløp på overtid, opplæring og vikarinnleie. Det nye bemanningskontoret vil ansette helsepersonell som skal fylle opp på enhetene hvor det er sykefravær, både lang- og korttidsfravær, samt økt brukerbehov gjennom såkalte «vandrevakter», som betyr at de ikke blir tilknyttet en enkelt avdeling, men må være villig til å jobbe på flere avdelinger.

Kontoret vil også få ansvar for utarbeidelse av turnuser, slik at avdelingsledere kan bruke mer tid på andre oppgaver. Å sentralisere turnusarbeidet vil ifølge seksjonslederen frigjøre mye ressurser på avdelingene. Seksjonslederen er overbevist om at det blir langt billigere enn dagens løsning med mange deltidsansatte og høye vikarbruk.

– Vi ansatte fire vandrevakter på omsorgstjenesten Langnes, i 2011, og det fungerte fantastisk. Vi fikk ned overtida på enheten betraktelig, vi fikk ned sykefraværet og hadde veldig fornøyde ansatte, sier Trine Helberg som er prosjektleder for bemanningskontoret.

Og kommunen sparte mye penger på tiltaket, ifølge Johansen:

– Bare på reduksjon av overtid sparte vi flere millioner kroner første driftsåret, sier Johansen.

Prosjekt

Det nye bemanningskontoret skal i første omgang kun gjelde for seksjon for oppfølgingstjenesten, som et prosjekt for et år. Seksjonen gir i hovedsak tjenester til mennesker med funksjonsnedsettelser, samt rus og psykiatri. Lykkes prosjektet, vil de trolig utvide modellen til å gjelde flere deler av avdeling for helse og omsorg. Seksjonslederen tror det vil gi store effekter.

– I dag er de ulike tilkallingsvikarene knyttet til de ulike enhetene. Å heller knytte de til bemanningskontoret vil gi mulighet til mer jobb for vikarer som ønsker det, samtidig som det blir lettere for enhetene å få inn folk når det er sykdom eller fravær, sier Johansen.

«Vandrevakter»

Bemanningskontoret skal også styrke heltidskulturen i kommunen.

– Vi har mange deltidsansatte ute på enhetene. For at de deltidsansatte skal få en hundreprosents stilling vil de kunne bli ansatt som vandrevakter hos bemanningskontoret, sier Helberg.

– Hvor mange i seksjonen vil få mulighet til å bli ansatte heltidsstillinger?

–Alle. Alle som ønsker det, vil kunne få heltidsstillinger. Vi jobber nå med å kartlegge hvor mange som ønsker det. Flere ønsker å ha deltidsstillinger, og mange av tilkallingsvikarene er for eksempel studenter, som ikke ønsker mer jobb enn de har i dag.

Ifølge administrasjonssjefens anslag trenger man 95 heltidsstillinger om man skal dekke opp for sykefravær, foreldrepermisjon og øvrig fravær.

– Dette er ikke 95 nye stillinger, men om man slår sammen hvor mange deltidsansatte og vikarer samt overtid som brukes for å dekke behovet i dag. Det blir betydelig billigere å ha det i form av vandrestillinger, sier Johansen.

Han forteller at oppbygningen av kontoret vil gå gradvis.

– Vi skynder oss langsomt. Vi skal ikke ansette 95 personer umiddelbart, og vi tar det gradvis.

– Økt stabilitet

I første halvår av 2017 var det ansatt 1.358 personer i seksjon for oppfølgingstjenesten, fordelt på 686 årsverk. Kun 453 personer var i heltidsstillinger, mens 276 personer var i deltidsstillinger, mens det var 629 tilkallingsvikarer.

– En PWC rapport som så på helse og omsorg i kommunen viste at vi hadde en høy turnover av ansatte, og dermed høye kostnader knyttet til opplæring. I tillegg blir det økt vitalitet, ved at brukerne vil treffe de samme personene på nytt, og vi får økt stabilitet.

I dag er det ti ansatte i kommunens helsetjenester som går i vandrestillinger, som er knyttet til ulike enheter. De vil alle få tilbud om å bli knyttet til bemanningskontoret.

Faktaboks:

Tromsø kommune har i en årrekke hatt et merforbruk på helse og omsorg. Ifølge Økonomirapport 2 som ble lagt fram i oktober lå avdeling for helse og omsorg an til å ha et merforbruk på 99,8 millioner kroner over budsjett for 2017.