Leddbusser er et vanlig syn i andre norske byer, nå skal den få kjørt seg på tromsøveiene.
På vinterføre
Nobina skal leie inn en leddbuss fra Oslo som skal settes inn på ruten 33/34 som kjører strekningen UNN/Stakkevollvegen/sentrum/Fagereng/ Giæverbukta/UNN.
– Vi låner en leddbuss internt i Nobina i én måned. Hensikten er å teste den på vinteren når det er utfordrende forhold. Det er viktig å sjekke ut at den fungerer på vinterføre, sier driftssjef Magnar Nilssen i Nobina.
En leddbuss vil ikke egne seg på alle busstraseene i Tromsø.
– Vi skal finne ut egenskapene til en leddbuss med Tromsøs topografi og på vinterføre. Det er et par steder på rute 33/34 med stigning, i Heiloveien og på Fagereng, den blir testet. Langnesbakken vinterstid vil være umulig, sier assisterende samferdselssjef Jonny Berg.
LES OGSÅ: 120 bussholdeplasser kan bli fjernet (Krever abonnement)
40 prosent bussøkning
Styrket kollektivtransport er en av prioriteringene i prosjektet Tenk Tromsø, som er et samarbeid mellom Tromsø kommune, Troms fylkeskommune og Statens vegvesen. Kollektivprosjektet ledes av Troms fylkeskommune.
Tirsdag vedtok fylkesrådet å gå inn for Kollektivstrategi for Tromsø by.
– Det legges til grunn at kollektivtilbudet legges opp og utvikles i tråd med mål om nullvekst i personbiltrafikk i Tromsø, heter det i vedtaket.
Ifølge kollektivstrategien må antall bussreiser økes med 40 prosent innen 2030, som i praksis betyr en økning fra dagens 8,7 millioner passasjerer i året til over 12 millioner passasjerer.
Inne i anbudet
Rute 33/34 er blant de mest brukte bussrutene i byen. Ifølge Troms fylkestrafikk var det over 1,41 millioner passasjerer på rute 33 og 34 i 2016, mens passasjertallene per 31. oktober 2017 var 1,25 millioner passasjerer samlet sett.
Anbud på buss i Tromsø-området ligger nå ute på Doffin. Den nye kontrakten vil gjelde fra 1. august 2019 og åtte år fremover.
– Vi har lyst å prøve ut leddbuss for å se hvordan den fungerer med tanke på vurderinger når ny kontrakt skal inngås. I det nye anbudet har vi bedt om pris på leddbuss, sier daglig leder Kurt Bones i Troms fylkestrafikk.
Disse busstoppene kan forsvinne
Effektivt og rimelig
Han mener leddbuss er mer effektivt enn de 15 meter lange bussene Nobina bruker i dag.
– Leddbuss vil gi kapasitetsøkning på rutene, det vil bli mer effektivt og rimeligere enn å bruke flere 15-metersbusser på rutene. Testen i januar vil vise hvordan leddbussen fungerer på snø, og om det blir nødvendig med tilpasninger eller endring av traseene, sier han.
Mindre svingradius
I tillegg til uttesting i bakker på vinterføre kan det også by på utfordringer med en så lang buss i sentrumsgatene.
– Det er et trafikkbilde med en del svinger og kryss særlig i sentrum som må testes ut. Selv om leddbussen er lang har den like liten svingradius som de vanlige 12,5 metersbussene til Nobina, takket være sving på bakhjulene, sier assisterende samferdselssjef Jonny Berg.