Etter år med nedleggelser har trenden snudd for fotobutikkene. Den tidligere Japan Photo-butikken i Storgata var blant dem som gikk med i dragsuget da den stengte dørene i 2003.

Fredag kunne en stolt direktør i Japan Photo være til stede ved åpningen av kjedens 30. butikk.

– Vi opplever en eventyrlig vekst, fra 128 millioner kroner i 2004 til over 500 millioner kroner i år. Planen er at Tromsø-butikken skal bli landets fjerde største, etter Oslo, Bergen og Trondheim, sier direktør Stephan Stein.

Glad for muligheten

For å hevde seg i konkurransen om fotokundene har han fått en erfaren Tromsø-fotograf som sjef for nybutikken. Ole C. Salomonsen er ikke helt ukjent med salg når han nå blir butikksjef.

– Jeg har jobbet med salg før. Det føles veldig bra å få denne muligheten, og jeg er både stolt og glad for at vi har fått Japan Photo til byen. Jeg skal ikke slutte å ta bilder, det går fint å kombinere med butikkjobb på dagtid. I fotojobben blir jeg mye alene, nå får jeg også jobbe med salg og folk, sier Salomonsen.

NY ROLLE: Ole C. Salomonsen er en av byens mest kjente nordlysfotografer, nå skal han blant annet selge kameraer og gi råd til dem som vil ta gode nordlysbilder.

Kjøper dyrere kamera

Til tross for at salget av fotoapparater har stupt, har ikke omsetningen av kameraer blitt mindre.

– Kameramarkedet har gått ekstremt mye ned, fra nesten 600.000 solgte kameraer i Norge i 2012 til 60.000 nå. Omsetningen har ikke gått tilsvarende ned fordi folks fotointeresse gjør at de kjøper dyrere utstyr. Mens snittprisen på et kamera før var på 2.500 kroner er den nå på 7.500 kroner. Folk skal ha kvalitet, sier Stephan Stein.

Vil ha fysiske bilder

Dessuten har fotobutikkene fått flere bein å stå på. Ifølge direktøren utgjør halvparten av omsetningen fotobøker, og i tillegg finner stadig flere bilder tatt med smarttelefoner veien til papirkopier.

Langs den ene veggen står åtte selvbetjeningsmaskiner på rekke og rad, for fremkalling av bilder.

– Vi er markedsledende på fotobøker og har siden 2005 hatt en voldsom økning. Vi satser også på selvbetjening for fremkalling av papirkopier. Over 70 prosent av brukerne er smarttelefonbrukere som vil ha fysiske kopier av bildene sine, sier Japan Photo-direktøren.