I et brev til en rekke involverte, gjør rådgiver Sissel Jakobsen det klart at kun grunneierne og rettighetshavere i området kan fremsette klage på vedtaket om ekspropriasjon og forhåndstiltredelse. Det siste gjelder oppstart av anleggsarbeidet.

Oversendes departementet

– I klartekst betyr det at innsigelser og klager fra fylkesmannen og andre parter, ikke har krav på å bli behandlet. Men NVE vil snarest mulig oversende disse til Olje- og energidepartementet for endelig avgjørelse, opplyser Sissel Jakobsen.

Det var Per Elvestad, plan-, reindrift- og beredskapsdirektør hos Fylkesmannen, som tidligere i høst fremmet innsigelse på vegne av reindriften. Da NVE senere sa ja til oppstart uten at utspillet til Elvestad var behandlet, ble det også begjært oppsettende virkning – at anleggsarbeidet måtte opphøre.

Raskest mulig

– For utbygger var det viktig å få opp anleggsmaskiner til planområdene raskest mulig. Det valgte NVE å etterkomme – fordi alle nødvendige tillatelser for å starte arbeid var på plass, presiserer Sissel Jakobsen.

Senere denne uken skal det være et nytt folkemøte på Sjøtun hvor de involverte skal orienteres nærmere om fremtidsplanen.

Ifølge et saksfremlegg fra Rambøll og tiltakshaver skal det søkes dispensasjon for å bruke fylkesvei 862 mellom Nordfjordbotn og Sjøtun til transport. I den forbindelse skal det både etableres ny kai og bygges to midlertidige bruer på strekningen. De skal være på plass i mai.

Transporten

Videre opplyses det at vindturbinene skal transporteres av spesialkjøretøy med en lengde på over 40 meter. Hva angår turbinbladene, snakkes det om lengder på rundt 70 meter.

De mest hektiske periodene blir fra april til november neste år og april til august 2019. Da blir det inntil 40 daglige passeringer forbi Kattfjord skole.

Turbintransporten skal foregå fra mars til juli 2019.

Da vil fremkommeligheten på fylkesveien være redusert. Det blir også nødvendig å foreta stenging av 862 i perioder på opptil 30 minutt, opplyser utbyggeren på Raudfjell/Kvitfjell.