I de gamle bakerilokalene i Storgata 104 har det poppet opp en liten bruktbutikk i forbindelse med Fretex, Forbrukerrådet og Framtiden i våre hender sitt prosjekt #detklerdeg. Der kan de besøkende kjøpe brukte klær, og samtidig få hjelp til å sy dem om dersom de ikke riktig passer.

– #detklerdeg er et prosjekt for å motivere til et mer bærekraftig forbruk av klær. Dette er en omreisende pop up – vi begynte i Oslo, og skal videre til Trondheim, Bergen, Stavanger og Kristiansand, forteller fagdirektør Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet.

For realiteten er nettopp den: det forbruket vi i dag har av klær er ikke bærekraftig.

– I snitt har vi 80 kilo klær hjemme, og ett av fem plagg blir sjeldent eller aldri brukt, forteller Instefjord.

– Klær regnes som det fjerde mest miljøbelastende forbruksområdet.

Redesign og tilpassing

Derfor ønsker man med pop upen, som vil være åpen i Tromsø fra tirsdag til torsdag mellom klokken 11 og 18, å inspirere til gjenbruk – blant annet ved å tilby muligheten til å sy om plagg som ikke passer. To syersker vil være på plass i butikken for å hjelpe til med dette.

I tillegg arrangeres det tre redesign-kurs i forbindelse med prosjektet, der deltakerne kan lære å gjenbruke gamle tekstiler og sy de om til nye formål.

– I dag er det lettere å kaste og kjøpe nytt enn å reparere, og produkter i dag må i større grad lages sånn at de kan repareres. I Sverige har de senket momsen på reparasjoner, og det bør vi i Norge også gjøre, mener Instefjord.

Han sier at økningen i forbruket av klær er noe man har sett over tid – og det er også noe som gjelder andre bransjer.

– Vi ser at når BNP øker, øker forbruket og mengden som kastes øker.

Instefjord mener kunnskapen om å ta vare på produkter er lavere blant folk nå, enn den var tidligere.

– Og å finne de som kan reparere produkter er vanskelig. Desto færre som får skoene sine reparert, desto færre skomakere blir det. Det er en sirkel som preges av at vi kaster, sier han.

Miljøbevisste kunder

Nora Mortensen, butikkleder på Fretex i Tromsø, mener pop up-butikken synliggjør gjenbruk og håper folk blir mer bevisst.

– Dette er noe nytt og spennende, og jeg håper mange benytter seg av sydamene. Det var i alle fall veldig populært i Oslo, sier hun.

Allerede under riggingen av pop upen på mandag var det mange som stakk hodet inn, og viste interesse.

– Det var både godt voksne, og yngre folk. Vi håper på et bredt spekter av besøkende, sier Mortensen.

Hun merker en endring i kundene til Fretex.

– Vi merker at folk nå er opptatte av miljøaspektet ved å kjøpe brukt – ikke bare å gjøre gode kupp. Vi opplever også at folk har med seg handlenett, for å slippe å kjøpe plastpose, forteller hun.

– Hvor mye bruktklær bruker dere selv da?

– Halve outfitten min i dag er bruktklær, sier Mortensen.

– Jeg har kjøpt mer brukt i det siste, men jeg er også opptatt av å kjøpe varer som jeg er sikker på at jeg liker og som er av god kvalitet, sier Instefjord.

– Vi ønsker jo også en tydelig merking av kvaliteten på klær, og merking av hvor lenge de kan forventes å holde. Det får man på møbler, og vi ønsker at bransjen skal gjøre det enklere for folk å handle kvalitet.