Etter at Helse Nord sørget for finansiering av Tromsø BabyLab i vår, startet Institutt for psykologi ved UiT i høst en pilotstudie med små barn som forskningsdeltakere.

Trenger frivillige

Forskerne skal studere halvannet år gamle barn for å forstå hvordan de lærer ved å imitere andres bevegelser og handlinger. Målet med forskningen er at barn som er litt langsommere i utviklingen kan få hjelp og støtte på et tidligere tidspunkt.

Skal forskerne lykkes med sitt forskningsprosjekt er de imidlertid avhengig av frivillig deltakelse.

– Vi er i gang med en pilotstudie med 25 barn for å teste ut materialet siden alt er nytt. Vi vil blant annet finne ut hvilke leker de leker med. På nyåret starter hovedstudiet med 42 barn. Vi oppfordrer foreldre til barn i alderen 12 til 18 måneder om å kontakte oss. Det er viktig at barna er rundt 18 måneder, pluss/minus to uker, når de deltar, sier forskningsleder Gabriella Óturai ved Tromsø BabyLab.

FORSKNINGSPROSJEKT: Forskningsleder Gabriella Óturai på Tromsø BabyLab trenger frivillige foreldre og 18 måneder gamle barn til et prosjekt om små barns imitasjon.

Viktig å bidra

Nå oppfordrer hun foreldre eller foresatte med barn på 12–18 måneder om å kontakte dem via Facebook-siden til Tromsø BabyLab.

Mammaen til Fredrik, Reidun Ovesen fikk tips om forskningsprosjektet via ammegruppa hun er med i.

– Jeg meldte oss på via Facebook-siden. Jeg synes det er viktig å kunne bidra dersom det er mulig, sier hun.

På Tromsø BabyLab er barnet på mammas eller pappas fang, mens en forskningsassistent viser ulike leker, som barna selv får muligheten til å leke med. Etter en halv times pause får barnet de samme lekene, for å observere om barnet husker det som ble gjort i den første lekeøkten.

Vanlig å kopiere andre

Ifølge Tromsø BabyLab lærer spedbarn og småbarn via observasjon og kopiering av andre personers handling.

Ved å finne ut mer om de ulike faktorene som motiverer og påvirker barns imitasjon får forskningsprosjektet verdifull innsikt i hvordan læring og hukommelse utvikles, og om sosial utvikling de første leveårene.

– Barna får åtte forskjellige leker som vi bruker for å finne ut om de hermer etter eller kopierer andre som bruker leken. Barn lærer for eksempel fra søsken, fra voksne og også fra fjernsyn, sier Gabriella Óturai.