Det er via et av Kinas største internettselskap, Alibaba, Olivita skal nå ut til kineserne. Dette blir deres første internasjonale satsing, men flere er planlagt.

– Vi sendte av gårde logoene våre i går. Ifølge partneren vår i Kina, Aurora International, skal salget starte innen utgangen av året, sier daglig leder i Olivita, Børge Robertsen.

Han er en av tre ansatte i det Tromsø-baserte firmaet som startet opp i 2006.

Selolje og olivenolje

Olivita er det eneste produktet som kombinerer selolje og olivenolje, det mener Robertsen er en fordel når de nå satser utenlands.

– Vi er helt unike. Vi har patent på produktet, samt at det ligger mer enn 20 års med forskning bak. Det er gjennomført ni kliniske studier på produktet vårt, og vi kan dokumentere at det har effekt på kolesterol og ledd, sier han.

Forskningen er gjennomført av professorene Bjarne Østerud og Edel O. Elvevoll ved UiT.

Seks millioner i overskudd

Siden 2012 har selskapet gått med overskudd, og i 2017 regner de med en omsetning på rundt seks millioner kroner.

– Vi har kunnet bygge oss opp en egenkapital som gjør det mulig for oss å ekspandere og satse internasjonalt, sier Robertsen.

Europa og Midtøsten

I februar 2016 skrev iTromsø at Olivita jobbet seg inn mot Spania og Midtøsten. Salget i Spania er lagt på is, men foruten Kina kan Robertsen fortelle at firmaet jobber mot flere internasjonale markeder.

– Vi ønsker å komme oss inn i England, Ukraina, Dubai og Abu Dhabi. De tre sistnevnte er nok mest aktuelt.

Grunnet blant annet importlisenser og godkjenninger tar det tid å få tilgang på disse markedene.

– Vi har jobbet med dette i flere år. 2018 kommer til å bli et veldig spennende år for oss.

Spennende med Arktis

Robertsen har stor tro på at Tromsø-produktet kan gjøre suksess i Kina.

– Det er et arktisk produkt, noe mange synes er spennende. Det er også både en økende middelklasse i Kina, og en økning av vestlige livsstilssykdommer som kolesterol- og leddproblemer samt hjerte- og karsykdommer.