I mars i år utarbeidet Nobina, Troms fylkestrafikk og kommunen en risikovurdering av busstrafikken på vinterføre.

I risikovurdering ble det gjort rede for bussenes hovedproblemer, risikoen disse problemene medførte, samt flere tiltak som skal være med på å løse problemene kommende vinter.

Det mener Kurt Bones er nødvendig.

– Det er helt opplagt at vår operatør gjør tiltak for å få trafikken på vinterføre til å fungere bedre. At de tar lærdom av tidligere hendelser og at de kommer med tiltak for å løse sine utfordringer. Vi er tilfreds med at de gjør det og følger opp, sier han.

Kommer an på været

Til iTromsø forklarte Nilssen at de største forsinkelsene skjer ved plutselige snøfall og temperaturendringer.

Det bekrefter Bones.

– På de mest krevende dagene kan det oppstå forsinkelser, det skyldes flere ting. Blant annet kan det være andre trafikanter som får problemer og sperrer for trafikken. Ellers er det ikke spesielt tilrettelagt for busstrafikk i Tromsø, men det gjøres ting for å forbedre dette, sier han.

Han understreker at forsinkelser vil kunne skje tross flere tiltak som nå er satt i gang.

Tidligere innsats

Bones peker på snøbrøyting som en viktig faktor for at busstrafikken går som den skal. Det har Bydrift ansvar for.

– Vi har et veldig godt samarbeid med Nobina, sier Odd Helge Vekve i Bydrift.

Ifølge Vekve er de informert om bussenes behov.

– Vi prøver å prioritere de områdene som er utsatt. Vi har daglig kontakt med Nobina, så når de har problemer med brøyting og strøing, får vi beskjed og iverksetter tiltak etter beste evne.

Ifølge Vekve prioriterer Bydrift buss, syklister og gående ved store snøfall.

– Det er været som bestemmer. Når det snør hele tiden er det begrenset hvor fort vi får ryddet snøen unna. Vi kan ikke være alle steder samtidig.

Vekve peker likevel på et av tiltakene som ekstra effektivt:

– De har økt utekontrollen sin som er i kontakt med oss. Er det spesielle ting agerer vi med en gang.