Med det er siste formelle hindring ryddet av veien for at Tromsø kommune, Troms fylkeskommune og staten kan gå i forhandlinger om en såkalt byvekstavtale.
– Nå kan forhandlingene starte. Vedtaket i fylkestinget ble omtrent det samme som i Tromsø kommune – den eneste vesentlige forskjellen var at vi vil prioritere en bompengeløsning over 20 år, mens kommunen vil prioritere en 15-årsløsning, sier Ivar B. Prestbakmo, fylkessamferdselsråd.
LES OGSÅ: Derfor kan store bompengefinansierte prosjekter bli utsatt (for abonnenter)
Skal inn i tøffe forhandlinger
Hva man vil ende med er dog lagt fra klart. Det – og en rekke andre forhold vil bli avklart i byvekstavtalen med staten.
Det eneste som er klart er at en slik avtale kun kommer på plass om man oppnår et mål om nullvekst i biltrafikken.
Hvordan man skal nå dit hen skal man bli enige om – og virkemidlene skal godkjennes av alle parter.
– Det kommer til å bli veldig tøffe forhandlinger som ikke kommer til å være smertefrie. Det viser de tidligere forhandlingene om byvekstavtaler fra Oslo, Bergen og Trondheim, sier Prestbakmo.
Laget faglig grunnlag
Han viser til at forhandlingene mellom Trondheim, Sør-Trøndelag fylkeskommune og staten sågar strandet en stund før man kom til enighet – og det er ingenting som tilsier at forhandlingene i nord vil bli enklere.
– Vegvesenet sender i disse dager over en såkalt "byutredning" til veidirektoratet som blant annet er en gjennomgang av "Tenk Tromsø", forteller fylkesråden.
I byutredningen har veivesenet gjort en fremskriving og en modellering av tiltakene som skisseres i "Tenk Tromsø".
– Den utredningen skal så å si være et faglig grunnlag for videre forhandlinger, sier Prestbakmo.
Skal se på langt flere forhold
I utredningen har også andre parametere blitt lagt inn – som inn- og utfart av byen, kommunikasjoner til andre kommuner og samferdsel i andre deler av kommunen.
– Men i hovedsak fokuserer utredningen seg om forslagene i "Tenk Tromsø", sier han.
Prestbakmo håper at forhandlingene skal kunne komme i gang allerede tidlig på nyåret.
– Det er opp til staten ved veidirektoratet å invitere til forhandlinger, men ambisjonen fra alle tre parter er at de skal være avsluttet i 2018, sier fylkesråden.
LES OGSÅ: Varaordfører Aarbakke om bompengeprosjektet: – Det er et luftslott (for abonnenter)
Fornøyd ordfører
– Vi er veldig glade for at fylket nå har fattet samme vedtak som oss, sier Tromsø-ordfører Kristin Røymo til iTromsø.
Hun sier at man nå kan brette opp ermene og sette i gang med det omfattende arbeidet som ligger foran dem.
– Vi går inn i en krevende periode der vi skal få på plass en rekke ting, sier hun.
Først av alt skal man få Stortinget til å godkjenne bompengeordningen i Tromsø, og parallelt med dette så skal man lande forhandlingene om innholdet i bymiljøavtalen.
– Vi regner med å starte de konkrete forhandlingene rundt påske, og forhåpentlig lande dem i løpet av året, sier Røymo.
Tilbake for endelig godkjenning
Når staten ved veidirektoratet, fylket og kommunen er kommet fram til en avtale så skal denne på nytt opp til politisk behandling.
– Da skal både Stortinget, fylkestinget og kommunen si ja til avtalen for at den skal bli gyldig, sier Røymo.