Den fireårige belønningsavtalen mellom staten, Tromsø kommune og Troms fylkeskommune gjelder til og med 2018.
I avtaleperioden er målet at det i Tromsø skal være 20 prosent flere kollektivreiser i 2018 enn i 2014, og at biltrafikken i sum ikke skal øke fram mot 2018 med utgangspunkt i 2014-tall.
LES OGSÅ: Slik skal Nobina hindre ulykker i vinter
5,8 prosent økning i 2016
– Belønningsordningen baserer seg på en gjennomsnittlig vekst på fem prosent i året, og det har jo vist seg å holde stikk de første tre årene, skriver fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp) i en sms til iTromsø.
I 2016 ble det registrert 8,74 millioner enkeltreiser med buss på bybussene, en økning fra året før med vel 475.000 reiser, eller 5,8 prosent.
Per 30. november i år var veksten i bussbruken i Tromsø på 3,7 prosent sammenlignet med samme tidspunkt i 2016. Det vil si at per 30. november 2017 hadde det blitt foretatt 8.370.232 bussreiser, mot 8.068.606 bussreiser på samme tidspunkt i 2016.
LES OGSÅ: Troms fylkestrafikk-sjefen om Nobina-planen: – Opplagt at det må gjøres tiltak (For abonnenter)
Godt fornøyd
– Det er altså per 30. november blitt foretatt over 300.000 flere bussreiser i Tromsø i år enn samme periode i 2016 (januar til november). Det er en svært positiv utvikling. Dette er vi godt fornøyd med og betyr at den positive utviklingen vi hadde med vekst både i 2015 og 2016 fortsetter i 2017, skriver Prestbakmo.
Fylkesråden er optimistisk når det gjelder å nå målet for vekst i antall bussreiser, men det hefter en viss usikkerhet når det gjelder bilbruken.
Bussreiseveksten vil ligge på rundt 15 prosent fra 2014 til 2017.
LES OGSÅ: Vektlegger pris og kvalitet foran miljø i ny anbudsrute: – Det blir økt frekvens på bussrutene
Økning i bilbruk
– Med hensyn til en økning på 20 prosent fra 2014 ligger vi an til å treffe ganske godt, forutsatt at veksten ligger på samme nivå i 2018. Når det gjelder personbilutviklingen så jobbes det med kvalitetssikring av biltellingene. Der har vi ikke noen ferske tall før vi skal rapportere til departementet i løpet av januar, men per forrige årsskifte var det en økning på cirka to prosent siden 2014.
– 2018 er siste året i belønningsavtalen, hva skjer etter det?
– Belønningsordningen vil bli innfaset i byvekstavtale mellom stat, kommune og fylkeskommune fra og med 2019, skriver Prestbakmo.