I helga kom testbussen til Tromsø etter å ha blitt kjørt fra Oslo hvor den er utlånt av Ruter.

Troms fylkestrafikk ønsker å finne ut hvor bra en buss med større kapasitet enn dagens Nobina-busser fungerer i Tromsø. I neste uke skal den testkjøres uten passasjerer.

– Vi starter til å begynne med rute 33/34 som kjører Sydspissen, Giæverbukta, UNN og Stakkevollveien. Vi må gjøre tilpasninger i traseen der det er nødvendig, den kommer til å kjøre Tverrforbindelsen og ikke innom Jekta, sier daglig leder Kurt Bones i Troms fylkestrafikk.

Les også: Slik skal Nobina hindre ulykker i vinter

Kan spare sjåfører

Han mener fordelene med en 19 meter lang leddbuss gir økt kapasitet og lavere kostnader.

– På ruter det reiser mye folk, vil den gi økt kapasitet. Det vil også være mer praktisk ettersom vi kan spare en buss og dermed en sjåfør. Den største innsparingen får vi med færre sjåfører.

Leddbussen skal de nærmeste dagene klargjøres. Den vil få Nobinas billettmaskiner, nye dekk og skal profileres. Sjåførene vil også få opplæring i å kjøre en lengre buss enn de er vant til.

Les også: Snart blir det dyrere å reise kollektivt

Må stoppe i veibanen

– Er du spent på hvordan leddbussen kommer til å takle forholdene?

– Vi ser for oss at den vil kunne fungere greit på rute 33/34, så får vi se hvordan den takler andre busstraseer. Det som blir litt spesielt er at den på grunn av lengden ikke kan kjøre inn til busstoppet, men må stoppe i veibanen for å sette av og ta på passasjerer. Fordelene er at bussen får forrang i trafikken, det fører kanskje til at flere velger bussen, sier Bones.

Etter testperioden skal det skrives rapport om erfaringene.

– Da får vi se om dette er noe å satse på. Leddbusser brukes jo i store byer i utstrakt omfang.

Les også: Har ett år på seg til å nå mål om økning i antall bussreiser