– Jeg står her og klipper, men skal nok klare å svare på noen spørsmål.

Daglig leder Eirin Skallebø jobber med saksa da iTromsø ringer for å høre hvordan det går med den nye frisørsalongen, Fjong Frisør, som åpna 2. januar, har fått opp dørene, men det har vært relativt rolig de første dagene.

– Jeg har ikke hatt det supertravelt, men det kommer seg. Januar er en rolig og kjedelig måned for oss frisører, de aller fleste har jo fått ordna håret i desember, sier Skallebø.

Hjemmekoselig

Fjong Salong har flytta inn i det som kalles Frisørhuset i Grønnegata 62. AS Taco, et selskap som forvalter næringsarealer i blant annet Tromsø, kjøpte Frisørhuset i mai 2017.

– Vi kjøpte Frisørhuset som en del av en mer helhetlig plan for dette området da AS Taco også eier næringsdelen i Sentrum Terrasse. Ved å kjøpe Frisørhuset gir det en mulighet til utvikle denne delen av sentrum, sa Carina Johansen i AS Taco til iTromsø i fjor høst.

Nå er huset leid ut til Skallebø som får to etasjer å boltre seg på.

– Hvordan skal du bruke huset?

– Jeg driver frisørsalong i første etasje og så planlegger jeg å tilby stell av negler og vipper i tillegg. Først må jeg imidlertid ta et kurs, men jeg håper å ha alt på plass før sommeren, sier hun.

Stoler til leie

Skallebø var ferdig utdanna i 2009, men først nå har hun tatt steget og starta for seg selv.

– Man må nok jobbe hardere når man driver selv, men man tjener også bedre. Jeg foretrekker det fremfor å slite meg i hjel for noen andre som tar ut overskuddet.

Hun kan gjerne tenke seg å ansette frisører etter hvert, men i første omgang satser hun på å leie ut de fem ledige stolene i salongen til andre frisører.

– Da må de tjene penger selv og jeg slipper å mase på dem om at de må ha kunder. Jeg tror det kan være greit i startfasen, men etter hvert som jeg får mer erfaring og en stabil økonomisk drift så kan jeg ansette noen hvis det blir behov for det.

– Det er allerede mange frisører i sentrum. Er markedet stort nok for én til?

– Jeg håper det er plass til min salong også. Det er jo ingen som eier kundene, de må få gå dit hvor de føler seg mest fornøyd med tjenesten de får. Jeg skal slåss for de kundene som finnes og håper å kunne gi dem det de ønsker, avslutter Skallebø.