Hvordan skal man kunne tilby topp overnatting og matopplevelser i grisgrendte strøk i Nord-Norge?

Det er noen av spørsmålene prosjektgruppa bak "Mobile Moods" ønsker å få svar på.

I gruppa finner vi representer for reiseliv, matprodusenter, arkitektbransjen og halvoffentlige forskningsinstitusjoner.

Bevilget 2,2 millioner kroner

Torsdag ble gruppa tildel 2,2 millioner kroner fra Norges forskningsråd, forteller Trude Borch, seniorkonsulent i Akvaplan Niva – en av deltakerne i prosjektgruppa.

– Vi skal nå sette i gang arbeidet med å utrede om det finnes muligheter og et behov for mobile bo- og restaurantenheter som retter seg mot en spesiell type reisende, sier hun til iTromsø.

EKSKLUSIVT: "Little Dragon" heter denne mobile boenheten som er et populært botilbud i Wales.

"Glamping"

"Glamping" kalles begrepet internasjonalt. Eksklusive bo- og spiseenheter som kan flyttes rundt etter sesong, etterspørsel og behov.

– Vi vil rette oss mot reisende som vil komme nært natur og stillhet, som vil ha individuelle og eksklusive opplevelser – og som samtidig vil gi et så lite avtrykk i miljøet som mulig, sier Borch.

Dessuten vil man bo og spise i enheter av høy kvalitet og med "wow-faktor".

I utlandet er "glamping" et etablert begrep, og det finnes et omfattende tilbud til turister som ønsker noe helt annerledes enn det tradisjonelle reiselivsbedrifter kan tilby.

GLAMPINGPLASS: Slik kan det se ut på en luksuscampingplass.

I Norge er ikke fenomenet så kjent, men om "Mobile Moods" blir en suksess tror folkene bak at det kan være starten på noe stort.

I første omgang skal man bruke Nord-Norge som testregion. Ikke minst fordi både forutsetningene og utfordringene i nord passer inn i konseptet.

Prøveballong

– I tynt befolkede områder med få tilreisende er det vanskelig å få noen til å investere i faste anlegg – men med en mobil enhet vil man kunne tilby gode reiseopplevelser uten for store kostnader, sier Borch.

I tillegg vil mobile og flyttbare enheter kunne fungere som prøveballonger for om det er liv laga i reiselivssatsinger.

Prosjektgruppa skal nå utrede markedsetterspørsel, de skal bygge prototyper, og prøve å etablere samarbeid med produsenter av mobile enheter.

– Vi skal se på flere typer enheter – fra spesialtilpassede boenheter for eksempelvis festivalgjester til luksusenheter for "high end-turister" som virkelig vil ha unike og spesielle opplevelser, sier Anne Karine Statle fra Lofoten Mat – og deltaker i prosjektgruppa.

LUKSUS: De mobile enhetene skal være nåde miljøvennlige og eksklusive.

Bredt sammensatt

– Mobile enheter vil også kunne ta unna sesongtopper på plasser der det er stort trykk kun deler av året, sier hun.

I prosjektgruppa inngår som sagt representanter for reiseliv og arkitektbransjen. Med på laget har man eksklusive turoperatører som Hvitserk og Wild Norway, samt hotellbransjen.

– Vi har også involvert kulturminneeksperter og arkitekter i prosjektet, sier Borch.

Nå skal prosjektgruppa jobbe på spreng fram til i mars når de skal presentere et ferdig konsept for Forskningsrådet.

Dessuten skal man aktivt søke etter samarbeidspartnere.

– Vi kan gjerne tenke oss å få til et samarbeid med eksempelvis noen som produserer mobile enheter og som kan bidra med å bygge prototyper, sier Borch.