I løpet av noen få år har videoer med TV-spillrelatert innhold på YouTube utviklet seg fra å være en smal nisjekategori for spesielt interesserte til å bli en egen underholdningsindustri, der uavhengige innholdsprodusenter i dag kan tjene millionbeløp på reklameinntekter og sponsoravtaler.

Tromsøværingen Steffen Isaksen (24) startet kanalen «Albino» i 2009, som fredag denne uken passerte 120.000 abonnenter.

– Jeg vil gjøre dette på fulltid, sier videoskaperen, og fortsetter:

– Før var det å få 100.000 abonnenter bare en drøm. Nå anser jeg det ikke som umulig å nå én million.

24-åringen forteller at planen egentlig var å studere informatikk til høsten, men at YouTube-suksessen nå vil bli prioritert. I hvert fall foreløpig.

– Går det ikke, kan jeg jo alltids gå tilbake til studiene. Men det er for mye potensial i kanalen nå til at jeg kan kaste det bort, sier han.

POTENSIAL: Videoskaperen har satt videre studier på vent for å utnytte kanalens potensial fullt ut. Foto: Rudi Nikolaisen

100.000 på ett år

I januar i fjor hadde han omtrent 20.000 abonnenter. Han forteller at den betydelige oppgangen av brukere har skjedd i løpet av det siste året.

– Jeg bikket faktisk 120.000 abonnenter bare for et par timer siden. Det var først etter de første tusen følgerne at det virkelig begynte å vokse, og i det siste har kanalen i gjennomsnitt vokst med 2.000 brukere om dagen, forteller Isaksen.

De største stjernene innen spillrelaterte videoer på YouTube driver med såkalte «Let’s play»-videoer. En av de mest kommersielt kjente profilene er svenske Felix «PewDiePie» Kjellberg, som ifølge Forbes tjente over 100 millioner kroner i 2015.

Enkelt forklart dreier disse videoene seg om spillopptak med egne kommentatorspor.

Tre minutter tar ti timer

Innholdet Isaksen produserer er av en litt annen karakter, selv om det også i stor grad består av spillopptak. Han oppgir at stram videoredigering er en vesentlig del av videoene, og at han i gjennomsnitt bruker rundt ti timer på å lage tre minutter med innhold.

– Selve redigeringen er ikke så vanskelig. Det som tar tid er å finne ut hva man vil ha med, altså selve komposisjonen, forklarer han.

Isaksen forteller at det ikke er like profitabelt som «Let’s play»-videoer som kan produseres raskere.

– Den største norske «Let’s play»-kanalen har rundt 250.000 abonnenter, men har færre treff per video, så tiden jeg bruker betaler seg på sikt, sier han.

«Shitposting»

Han synes derimot at det er vanskelig å beskrive sjangeren, utover at det i stor grad handler om spillkulturell internhumor.

– Jeg tror faktisk ikke det finnes et ordentlig ord for det enda. «Shitpost» er nok det begrepet som treffer nærmest, sier Isaksen og ler.

– Det er stort sett bare tull og tøys, men jeg har også laget innhold med budskap. En video jeg lagde som kritikk av spillet «Dark Souls 3» resonnerte godt med miljøet, og skapte mye diskusjon.

– En lang vei å gå

Youtube-profilen forteller at han begynte å tjene penger på videoene i fjor, men at dette foreløpig bare er en ekstrainntekt.

– YouTube bruker egne algoritmer for å bestemme hvilke videoer som passer til annonsering, og mine videoer passer som regel aldri. Jeg tjener mer nå enn før, men ikke mye. Det er en lang vei å gå, sier han.

Isaksen forteller at det derfor er hos sponsorer at pengene ligger.

– Det er vanskelig å få sponsorer, men jeg har tonet ned det kontroversielle innholdet ganske mye. Forhåpentligvis vil jeg få muligheten til å gjøre dette fulltid, sier han.