Mandag skrev iTromsø at hvaleventyret i Tromsø er over.

Etter en vinter med lite hval skal operatørene gå neste sesong i møte med en type markedsføring som ikke lover turistene noe hvalguidene ikke kan levere.

Til tross for at toppen er nådd, er det likevel ikke tegn på at noen av operatørene har tenkt å legge ned.

– Ingen av de 24 operatørene som vi samarbeider med har signalisert at de har planer om å gi seg. Operatørene endrer profilene sine og tilpasser seg det nye virkelighetsbildet, sier Chris Hudson i Visit Tromsø.

Stort nok marked

Hudson arrangerte et møte med sine samarbeidspartnere i forrige uke og der ble de enige om å endre innholdet i produktene de markedsfører slik at turistene ikke føler seg lurt hvis de ikke får se hval.

– Jeg tror markedet er stort nok for at alle kan fortsette driften. Noen turister vil betale for å reise helt ut til Skjervøy hvis det gir sjanse for å se hval, mens andre bare ønsker et par timer ute på fjorden, sier han.